Soutěže 1916
Výuka 2215
Semináře 753
Hogwarts.cz

Autor: Hekatea Centaurix
Práce odevzdána: 22. 3. 2015 01:02
Seminář: Šamani III.
Přednášející: Mark Petersvood

Zadání semináře

Protože dnešní výklad o šamanech byl takový odpočinkový, ani domácí úkol nebude nijak náročný.

Povinné části úkolu

1. Napište mi Váš vlastní názor na šamanské techniky, se kterými jste byli seznámeni na semináři. Domníváte se, že některé z nich jdou použít i v dnešním moderním světě, nebo vše, co jsem vám vyprávěl vnímáte jako nesmysl? V případě, že zastáváte názor, že jde o nesmysl, rád bych věděl, proč si to myslíte.

2. Která technika vás nejvíc zaujala a proč?

3. Zkuste se zamyslet a stvořte novou šamanskou léčebnou techniku, která by se dle vás dala reálně používat. Popište ji, jak nejlépe svedete.

Nepovinná část úkolu

Na semináři jsem se zmínil o léčbě muzikou. Chcete-li, zaposlouchejte se do této skladby a napište mi své pocity, které vás přepadnou, když hrající skladbu vnímáte.

Vypracujte mi všechny 3 body úkolu a nezapomeňte při tom, že minimální délka vypracování musí být nejméně na 3 palce.

Vypracování

Dobrý den, pane,

posílám odpovědi na Vaše otázky, snad se Vám budou zdát uznatelné.

S pozdravem
H. Centaurix

1/

Vzhledem k tomu, že jste pod šamanské techniky zařadil prakticky veškerou tradiční či přírodní medicínu, pak ano, věřím, že mají své významné místo v moderním světě, především jako prostředky k odbourání stresu, kterým trpí naprostá většina dospělé populace (životní tempo se zrychluje už od průmyslové revoluce, podobně jako Lampář v Malém princi přestáváme mít čas takřka na cokoli vyjma práce, což s sebou nese výraznou zátěž na psychiku).

Moc se mi líbí přesvědčení ing. Jaroslava Mareše, že u šamanů není rozhodují technika, ale přesvědčení – jeden ugandský čaroděj, jemuž byl Mareš představen jako evropský kouzelník, prý slaví velké léčebné úspěchy s písničkou Šla Nanyka do zelí, kterou se od českého badatele naučil http://www.denik.cz/z_domova/cestovatel_mares20070904.html.

Pokud je tedy naším problémem především to, že nedokážeme vybalancovat práci a odpočinek, pak cokoli, co nás přiměje na chvíli "vypnout", zastavit se, nám pomáhá – a je jedno, zda tomu říkáme šamanismus, či ne.

2/

To záleží na tom, co myslíte tím "líbila".

Jako ukázka šamanismu by jistě zvítězil Tanec štěstí či vyhánění zlého ducha magickým zaklínadlem, bubínkem či chřestidlem – věřím dokonce, že to může být i účinné, zvlášť pokud šaman podá přesvědčivý = dramatický výkon a nemocný je (alespoň v skrytu duše) ochoten uvěřit v moc starobylých technik. Znáte to rčení, a víra tvá tě uzdravila...

Co by mě lákalo vyzkoušet... ach! Na nic z toho nemám čas, úkoly na Hog se samy nenapíší! (... a to je prosím Hog mým způsobem relaxace, odpočinku od práce.) Dokonce i vonné svíčky u mě zůstávají zpravidla nezapáleny velice dlouho, protože je mi líto pozhasínat elektrické osvětlení, abych si užila krásu jejich plamene...

Ale jednou bych chtěla vyzkoušet masáž – ovšem přiznávám, že místo lapače snů, kmenových masek či thajských draků chci vidět na stěně diplom z fyzioterapie.

3/

Přiznávám, že nedokážu vymyslet zbrusu novou techniku, doufám však, že se spokojíte i s pouhým doplněním výčtu těch, které jste uvedl Vy.

a. extatický ("divošský") tanec či jiná pohybová cvičení – při Tanci štěstí je nemocný léčen tím, že kolem něj vlají cípy roucha roztančeného šamana, pokud však sám ještě může chodit, pravděpodobně by mu výrazně pomohlo, kdyby se rytmu oddal osobně, alespoň na chvíli odhodil zábrany, uvolnil mysl i tělo při natřasání, jež nevyžaduje žádnou složitou choreografii.

b. zooterapie – nechte si pomoci od zvířat, pohlaďte si domácí přítulky, psy, kočky či morčata (ta prý dokážou z člověka "vytáhnout" hodně nemocí, včetně zárodků rakoviny), vychutnejte si teplo oddaného psího těla, kočičí vrnění... nechte na sebe působit klidný krok koně, na němž sedíte.
Pokud jde o můj osobní názor, pak tato technika je mému srdci nejbližší – na druhu zvířete nezáleží, podstatné je, aby se nemocnému líbilo a dokázalo vzbudit jeho důvěru, velkou výhodou je hebká srst, do níž může člověk zabořit prsty. Canisterapie (psi) i hipoterapie (koně) jsou dnes uznávanými léčebnými praktikami.

c. sledování plamene (svíčky, táboráku, v krbu...) – člověk nemusí být přímo pyroman, aby mohl obdivovat proměnlivost tohoto živlu, čtvrtého skupenství, a je vcelku jedno, zda vás zaujme větší plápolající oheň nebo stíny, které vykresluje plamínek svíčky na okolní zdi.

d. malba či modelování – přeneste své pocity na plátno, do měkké hlíny, užívejte si krásu barev, na objektu ani výsledném díle nakonec ani tak nezáleží, důležitý je proces, v rámci "šamanismu" by ovšem byly lepší techniky, kde se ruce přímo stýkají s výsledkem, zmíněné modelování z modelářské hlíny (klidně i těsta nebo plastelíny), tempery (ovšem bez štětce), pastely pěkně rozmazávané prsty...
Jen si vezměte krásu mandal, kreslených i vysypávaných zrnky a zrníčky barevné hlíny.

e. meditujte, najděte svého duchovního zvířecího průvodce... Z nějakého důvodu je pro vás zooterapie nedostupná? Stvořte si svého zvířecího přítele ve své mysli, vysněte si ho – vytvořte si jej jako projekci, s níž můžete rozmlouvat, snaha formulovat to, co člověka trápí, dokáže pravé divy, často objeví motivy, které si dříve neuvědomoval.
S "astrálními" zvířaty se setkáváme jak ve světě šamanů, tak u kouzelníků (Patronovo zaklínadlo), ale i jinde ve světě fantasy (Zlatý kompas, u velitele Chakotaye ze Star Treku: Voyager)