Soutěže 1916
Výuka 2215
Semináře 753
Hogwarts.cz

Autor: Wenai Lafayette
Práce odevzdána: 19. 3. 2015 14:17
Předmět: Kolo roku, 1. B
Termín: 3. termín

Zadání domácího úkolu

Jak už jste zvyklí, budete mít opět na výběr z více zadání. Stačí splnit pouze jedno z nich. 

1) Namalujte mi Ostaru/Vesnu/Eostre. Jak si ji představujete? 
2) Vytvořte mi v grafickém programu nějakou hezkou jarní koláž z fotografií a obrázků, které najdete na internetu. Podmínkou je, že do ní zahrnete i nějaké tradice a znaky, co jsme si zmínili v hodinách o Ostaře. 
3) Napište mi zamyšlení na téma „přenos pohanských symbolů do křesťanské ideologie“. Alespoň tři palce.
4) Jaké znáte velikonoční koledy? Napište mi alespoň tři plus vymyslete jednu vlastní. 

Vypracování

1) [link]

 

3) Vzhledem k tomu, že nás brzo čekají Velikonoce, začala bych jimi. Velikonoce jsou velmi křesťanské svátky a zejména v nich vystupují tři symboly: vejce, pomlázka a beránek, či zajíc. Vejce je nesmírně starým symbolem, dalo by se charakteristikovat i kruhem, symbolem nekonečna, neboť z vejce se rodí nový život a ten starý umírá. Pomlázka má pak tu moc, že sílu pučícího dřeva přenese do dívky, která jí dostane a ta pak jenom vzkvétá a roste, právě jako ten strom z něhož je pomlázka uříznuta. Beránek je často označován za oběť Božího syna. I v pohanské tradici má podobu oběti, neboť to bylo nejčastější obětní zvíře na oltáři bohů.

Velmi významným pohanským symbolem byly rohy, nebo paroží. V pohanské mytologii je to symbol plodnosti a mužské síly. Jak víme, tak v dnešní době je to symbol čertů, ďáblů, zla a nevěry, prostě všeho zavrženíhodného. Křesťané dali právě tento symbol ďáblu, jež byl odrazem starých bohů, aby na něj ukázali jako na něco zlého.

Křesťané velmi často přebírali symboly pohanské doby a měnili je na symboly své. Byl to totiž nejjednodušší způsob, jak přimět lid, aby se obrátil k nim. Měnili svatyně a svatá místa na místa vlastních obřadů a s nimi i symboly, jež lid uctíval. Velmi důležité pro křesťanství je číslo tři, například v podobě Otce, Syna a Ducha svatého, trojici ovšem nalezneme i v pohanské mytologii ve velmi silném spojení tří žen – panny, matky a stařeny, jež jsou tři a přitom jedna stejně, jako v křesťanství. Svíce, které byly zapalovány, aby symbolizovaly posvátný oheň se nyní v kostelech zapalují pro slávu Boží. Jako tělo syna božího se podává chléb, či spíše již oplatky, a toto lze také vysledovat do pohanské tradice, kdy se při rituálech podávaly koláče, jako zasvěcení, či jako poděkování matce zemi a důkazu, že letos byl opět dobrý rok a bohové pomohli.

Křesťanství převzalo mnoho symbolů a změnilo jejich význam. Bohyni již nacházíme v Panně Marii a boha v Ježíši a když se budeme snažit, můžeme ty symboly odhalit. Zjistíme tak, že křesťanství je vlastně jen poskládáno z pohanských zvyků, symbolů a svátků.

 

4)

a) Hody, hody, doprovody,
dejte vejce malovaný.
Nedáte-li malovaný,
dejte aspoň bílý,
slepička vám snese jiný…

 

b) Hody, hody doprovody,

já jsem malý zajíček,

utíkal jsem podle vody,

nesl košík vajíček.

 

Potkala mě koroptvička,

chtěla jedno červené,

že mi dá lán jetelíčka

a já říkal: Ne, ne, ne.

 

Na remízku mezi poli,

mám já strýčka králíčka,

tomu nosím každým rokem,

malovaná vajíčka.

 

c) Kropenatá slepička

snesla bílá vajíčka,

obarvím je, vymaluji,

všechny chlapce podaruji,

pentličky si nastříhám,

na pomlázku jim je dám.

 

d)  vlastní:

Koleduju za vajíčka

pro sebe i pro božíčka

koleduju převelice

dejte, paní mámo, více

však ono vás neubude

a když dáte, napřesrok víc bude

 

Koleduju za vajíčka

Pro sebe i pro božíčka

Dejte prosím vajíčko

Vždyť jste hodná, matičko

Já vám za to proutkem dám

Že se mládí vrátí vám