Zadání domácího úkolu
Teď když už víte, jak to s tím Egyptem doopravdy bylo, tak mi napište, jak to vlastně v Egyptě fungovalo. Můžete si vybrat popis jakékoliv situace, která mohla nastat či takový běžný den… Je to na vás. Minimální délka je 3 palce.
Kdo nechce psát, může mi to nakreslit. Kočka na trůně, kočka dohlížející na práci lidí… Jak to pojmete je na vás!
Vypracování
Hezký den, madam,
posílám kopii papyrového svitku, který ukazuje postavení kočky v egyptské společnosti.
Kéž se zalíbí!
S podzravem
H. Centaurix
Ústřední postava kočky je vykreslena tak, aby velikost odpovídala jejímu významu, u předních tlapek má symboly tradičně vykládané jako odznaky moci – škrabadlo na drápky a fáborky na tyčce. (Egyptologové sice mluví o berle a důtkách, nicméně k čemu by byly kočce s jejími drápky? To až mnohem později si lidé upravili kočičí hračky k obrazu svému).
Před kočkou vidíme lidi jako její uctívače – v symbolickém postoji, pořadí i měřítku. Blíž kočce jsou dívky, vrchní jí přináší misku mlíčka (nebo staroegyptské obdoby Whiskas), spodní má ruce připravené k hlazení a mazlení, stejně tak i muž za ní.
Hieroglyfy za kočkou pak připomínají základní ustanovení kočko-lidské smlouvy:
Pro neuhasínající zář kočičí hvězdy bedlivě* hleď, by náležel jí trůn,
dostatek ptáčků, panenek na hraní i dalších hraček**, stejně jako plná miska,
člověk vždy nabídne své ruce k hlazení i posluze*** a raději si je nechá useknout, než by kočce zkřivil chlup na hlavě (nebo ji třeba probudil).
... poslední symbol bývá zpravidla vykládán jako květina papyru, nicméně zde se jasně jedná o egyptskou odrůdu šanty kočičí (v rozevřeném květu můžeme napočítat devět kočičích životů v podobě tří velkých kališních plátků a dvakrát tří menších zelinkavých okvětních lístků), představuje tedy myšlenku, že se kočka má mít jako v ráji.
* bedlivě = symbolizováno zelenou duhovkou (kdo má lepší oči než kočka?)
** další hračky = zlatavý hieroglyf můžeme interpretovat jako výše zmíněné škrabadlo, fáborky na tyčce nebo i stočený provázek (klubíčko by si lidé mohli splést se šnekem, proto hieroglygy vsadily na stylizovanou podobu rozmotané příze)
*** hlazení i posluha = jedna ruka stylizované postavy se zdvíhá k pohlazení, zatímco druhá je zaťatá v pěst, aby vynikly bicepsy a s nimi motiv síly, až budou lidé kvůli kočkám přestavovat nábytek, stěhovat do svých domovů důmyslná šplhadla nebo odhánět psy