Zadání domácího úkolu
- Zkuste si vzít před sebe karty Zamilování a Ďábel a zkuste je porovnat. V čem se sobě podobají, v čem se naopak liší, jak na vás obě karty působí.
- Stejně tak zkuste porovnat karty Zamilování a Spravedlnost.
Vypracování
Hezký den, madam,
pokusila jsem se splnit úkol s Tarotem keltských draků, přestože karta Zamilovaní je tam ztvárněna tak, že podobnost s dalšími zadáními najde jen ten, kdo ví, že tam někde určitě je.
Na druhou stranu u Ďábla a Spravedlnosti už by se paralely nabízely takřka samy, především zpytující pohled draka upřený na lidskou dvojici.
S pozdravem
Hekatea
Dračí tarot
1. Zamilování vs. Ďábel (Okovy)
podobnosti
- motiv kontrastu
u Zamilovaných: zlatý drak, zářící jako sluníčko x vodní drak, jehož barvu lze spojit s chladnou nocí
u Okovů: pruh jasného světla vs. celková temnota, stíny všude kolem - motiv dvojice
u Zamilovaných: hlavní motiv, dva draci
u Okovů: spoutaná lidská dvojice - překážky
u Zamilovaných rozdíl mezi drakem suchozemským (slunečním) a vodním (měsíčním), který jim brání být skutečně spolu
u Okovů jsou to řetězy, jimiž je dvojice spoutána s rukama za zády a zády k sobě, takže na sebe ani nevidí - třetí, rozdílná bytost
u Zamilovaných je to volavka, nenápadná, snadno přehlédnutelná, sledující dilema nešťastné dvojice
u Okovů pak výrazná postava dračího "dozorce", který se svým pohledem přímo propaluje do mysli vězně, naplňuje jeho srdce strachem
rozdíly
- třetí, rozdílná bytost
u Zamilovaných si volavky na první pohled ani nemusíte všimnout, celkově působí takřka soucitně s utrpením ústřední dvojice
u Okovů je naopak drak nejvýraznější postavou, z jeho pohledu jde strach - pozice páru
u Zamilovaných směrem k sobě, hledí si z očí do očí
u Okovů zády k sobě, dívka má útrpně zavřené oči, mladík čelí drakovi - prostředí
u Zamilovaných: příroda, převládají veselé, živé barvy
u Okovů: vězeňská kobka, tmavá, světlo sem přichází v jediném pruhu - atmosféra
u Zamilovaných: když člověk nezná smutný příběh, který se zde odehrává (nenápadná volavka), vidí romantickou, poklidnou scénu, slunce prosvítá listovím stromů, odráží na vodní hladině, zlatý drak přímo září, ten vodní zase ladí s celkovou jemností výjevu
u Okovů: pochmurná až děsivá, z výjevu na první pohled běhá nepříjemný mráz po zádech
2. Zamilování vs. Spravedlnost
podobnosti
- motiv dvojice
u Zamilovaných: zlatý a vodní drak
u Spravedlnosti: mladík a dívka - třetí bytost – její barva
u Zamilovaných: bílá volavka
u Spravedlnosti: bílý drak - kontrast
u Zamilovaných: zářivý suchozemský x vodní (noční) drak
u Spravedlnosti: mocný a velký drak, proti nmuž se lidská dvojice takřka ztrácí - prostředí lesa (ovšem nikoli temného), kmeny a kořeny stromů
- celková atmosféra – oba výjevy působí na první pohled klidně, hezky, ovšem podtextu můžeme najít kontrastní příběh:
u Zamilovaných: dračí varianta na Julii a Romea nebo Jestřábí ženu – milenci, rozdělení nepřízní osudu, kteří spolu nemohou být tak, jak by chtěli, v úplnosti
u Spravedlnosti: dračí vládce zde dvojici jako soudce vystavuje "účet" jejich činů, popřípadě je seznamuje s pravidly, kterým se musí podřídit, aby mohli pokračovat ve své cestě... možná jsou to pravidla nějaké zkoušky, kterou mají podstoupit - motiv překážky – na první pohled nikterak výrazný, zároveň však vizuálně rozděluje kartu na dvě poloviny, horní a dolní
u Zamilovaných: různá prostředí, z nichž draci pocházejí, nahoře zlatý drak, dole vodní
u Spravedlnosti: velký bílý drak, kterého nelze žádným způsobem obejít, nahoře drak, dole lidé
rozdíly
- význam třetí bytosti
u Zamilovaných: volavka je nevýrazná, jen "náhodný kolemjdoucí"
u Spravedlnosti: dračí vládce/soudce pro sebe zabírá polovinu výjevu, je několikanásobně větší než samotná dvojice, která se před ním takřka ztrácí – jeho síla spočívá nejen ve velikosti, ale také v jakési vnitřní autoritě, symbolizované navenek korunou a žezlem, vzbuzuje respekt - pozice páru
u Zamilovaných si draci hledí do očí, jsou čelem k sobě, takřka se dotýkají ... draci asi nemají čumák, že?
u Spravedlnosti se dvojice drží za ruku, společně čelí velkému drakovi, stojí vedle sebe a dívají se na draka - celková kompozice – přestože obě karty jsou rozděleny na horní a dolní polovinu, u Spravedlnosti se k tomu přidává výrazná vertikální (shora dolů) linie cesty, která je ve výsledku na kartě dominantní
- barevnost, přestože základní tón udává světlý les, pořád je tu při srovnání výrazný rozdíl ve zbarvení draků
u Zamilovaných na sebe strhává pozornost zlatý drak, vyzařuje energii mládí
u Spravedlnosti kartě vládne bílý drak, vyzařuje autoritu zkušeností, dlouhé "vousy" mu dodávají vizáž starého, ale moudrého filozofa z čínských příběhů - křídla a ocas "hlavních" draků
u Zamilovaných má zlatý drak křídla složená na zádech, aby se mohl maximálně přiblížit tomu vodnímu, ocas směřuje vzhůru (a ztrácí se v dáli), odkud drak přišel, sestoupil, a celková linie zad vyjadřuje jakousi pokoru nebo ještěrčí hbitost pohybu směrem k cíli
u Spravedlnosti má bílý drak křídla roztažená, aby podpořila celkově impozantní dojem, kterým působí, ocas má stočený kolem sebe, směřuje před něj a dolů, drak na konci cesty sedí – s odpuštěním – jak žába na prameni, nesměřuje k cíli, on sám je cíl.
Waite – Rider Tarot
(obrázky z Vašich výkladů)
1. Zamilovaní vs. Ďábel
podobnosti
- celková kompozice, jak jste o ní sama mluvila při hodině: ústřední nadpřirozená mocnost, po stranách v dolní polovině vlevo žena, vpravo muž
- zpodobení lidské dojice, oba jsou nazí, odhalení
žena vlevo je spojena s rostlinou, u Zamilovaných rajský Strom poznání, u Ďábla má ocas v podobě vinného hroznu (možná, rozhodně ale rostlinný motiv)
muž vpravo je spojen s ohněm, u Zamilovaných hořící strom, u Ďábla nejen plamenný ocas, ale také oheň na žezle v Ďáblově ruce (vypadá tak trochu jako alchymistická nádoba plná ohně) - okřídlená nadpřirozená mocnost – v obou případech je ústřední bytost zobrazena čelně, s rozpřaženými křídly, ruce taktéž směřují od těla, hlava má výraznou "korunu", u Zamilovaných ji tvoří zářivý rozcuch vlasů, u Ďábla rohy
- motiv překážky
u Zamilovaných hora
u Ďábla řetěz přivázaný k pevnému kruhu zasazenému do ďáblova... trůnu
rozdíly
- nadpřirozená mocnost, anděl vs. ďábel
křídla – u anděla opeřená, u ďábla netopýří
pozice rukou – u anděla rozpřažené k objetí, obě ve stejné úrovni, jako by žehnaly, u ďábla jsou ovšem v protikladu, jedna směřuje vzhůru, dlaní k divákovi, jako by říkala "stůj", druhá dolů a svírá své ohnivé žezlo, vidíme hřbet ruky
hlava – u anděla lidská, u ďábla zvířecí
dolní polovina těla – u anděla se ztrácí v obláčku, veškerá sexualita decentně zahalena (jak obláčkem, tak bohatými záhyby tuniky), u ďábla nohy podtrhují zvířeckost postavy, chlupatá "kozlí" stehna (symbolizuje sexuální náruživost, srov. spojení chlípný kozel, nadržená jak stepní koza) i drápaté pazoury - lidská dvojice
u Zamilovaných oba (zvlášť Eva) vzhlíží k andělovi, mají světlé vlasy (žena dlouhé, připomíná renesanční obraz Botticelliho Venuše), uvolněný postoj (jedna noha stojná, druhá nakročená mírně stranou), ruce u obou volně podél těla, mírně zvednuté, dlaněmi vzhůru
u Ďábla mají tmavé, rusé vlasy (zrzavé vlasy tradičně spojovány s vášnivostí, rozpustilostí, u ženy krátké stejně jako u muže), kudrnaté a doplněné o apartní růžky, postoj poněkud strnulý, zvlášť u ženy, nohy u sebe, kolem krku řetěz, zatímco žena má ruce přitisknuté podél těla, muž má jednu ruku v bok a druhou pokrčenou, jako by něco vykládal - celková atmosféra a barevnost
u Zamilovaných harmonická modř, nad hlavou jásavě zářivé slunce
u Ďábla černá temnota, nad hlavou děsivě převrácený pentagram - překážka
u Zamilovaných je to hora, která ovšem vypadá pokojně a nad vrcholkem má pořád ještě prostor, lze ji překonat (srov. rčení láska hory přenáší)
u Ďábla pevné okovy, řetězy, které nevypadají na to, že by se daly přetnout, kruh, ke kterému jsou připoutány, vězí pevně v jakémsi trůnu pod ďáblovými pařáty
2. Zamilovaní vs. Spravedlnost
podobnosti
- ústřední bytost působí mírně, má světlé vlasy a celkově vyjadřuje tichou autoritu i jakousi laskavost, ruce rozpřažené
- motiv červené v pozadí
u Zamilovaných jsou to archandělova křídla
u Spravelnosti draperie za soudcem, ale také jeho červený talár - koruna – u anděla tvořená vlasy, u soudce skutečná
- šaty vytvářející bohaté záhyby
u Zamilovaných je anděl "usazený" na obláčku
u Spravedlnosti soudce sedí na trůnu či soudcovské stolici - protipóly umístěné na opatčných stranách karty, lemující ústřední výjev
u Zamilovaných žena a muž, rozkvetlý x hořící strom
u Spravedlnosti dva sloupy, meč (rozhodnutí, čin, výsledek – "rozsekne" to) a váhy (rozvažování, rozhodování, myšlenkový proces) - slunce, světlo nad hlavou anděla/soudce
- pokojná, velebná atmosféra obou karet
u obou karet ale v podtextu varovná znamení:
u Zamilovaných had, dohořívající strom
u Spravedlnosti meč
rozdíly
- slunce za hlavou
u Zamilovaných zářivé, na vrcholu – vidíme paprsky a spodní oblouk sluneční koule
u Spravedlnosti je to spíš úsvit, paprsky nejsou rozlišené, slunce vychází (světelný oblouk je vyklenutý směrem vzhůru) - vyjádření kontrastu, protipólů
u Zamilovaných lidské postavy a stromy
u Spravedlnosti věci, kamenné sloupy, meč a váhy - ústřední postava
u Zamilovaných nadpřirozená bytost, anděl v bílé tunice, ruce rozpřažené v gestu žehnání, jako by chtěly obejmout celý svět, obě ve stejné úrovni – postava zobrazena do půli těla, náleží jí "pouze" horní polovina karty
u Spravelnosti člověk, byť s nepřehlédnutelnými odznaky moci, oděný v červeném, zlatě zdobeném taláru, v rukou drží předměty, přestože jsou ruce samy o sobě víceméně ve stejné úrovni, ruka s mečem jasně směřuje vzhůru, kdežto ruka s vahami dolů – postava zobrazená celá, "roztažená" víceméně po celé výšce karty