Soutěže 1890
Výuka 2187
Semináře 749
Mrzimor

Autor: Vicky Charmant
Práce odevzdána: 20. 6. 2011 18:42
Soutěž: Kouzelnická prvouka
Zadavatel soutěže: Silvia Honorová

Zadání soutěže

Jestli jste někdy vyrazili mezi mudly, určitě jste slyšeli, že mají v prvních několika třídách ve škole předmět, který se jmenuje prvouka. Zaslechla jsem, že ministerstvo zvažuje její zavedení i do povinných kouzelnických osnov. A teď je tu již úkol pro vás.

Napište mi:

1) Co vše se v kouzelnické prvouce učí?

2) Jak se jmenují učebnice kouzelnické prvouky a kdo je napsal?

3) Jaký myslíte, že má tento předmět význam v kouzelnickém vzdělávání?

Zamyslete se a vše shrňte do eseje minimální délky 9 a maximální 20 palců. (Nechci žádný pouhopouvý výpis informací).

 

Vypracování

Kouzelnická prvouka byla konečně po třech letech jednání schválena Starostolcem! Setkají se však s ním až studenti, kteří nastoupí do školy ve školním roce zima 2014. Proč tak dlouho? Musí se jasně srovnat osnovy předmětu a podle nich doplnit některé učebnice. S tímto předmětem se budou setkávat pouze prváci a měli by si z něj odnést ty nejdůležitější poznatky z běžného kouzelnického života.

Mladí studenti se například v tomto předmětu naučí starat o svou sovu. Ne každý totiž pochází z kouzelnické rodiny a těm z rodin „s čistou krví“ se často o sovy starají rodiče. Určitě to nebude nikomu na škodu. Ba právě naopak. Školní rada tento bod jednoznačně schválila, pouze jeden postarší pán se vyjádřil v tom smyslu, že by se to mohlo začadit do osnov předmětu Péče o kouzelné tvory. Byl ale jednoznačně přehlasován, v Péči o kouzelné tvory jde většinou o větší a nebezpečnější živočichy než je sova. Kromě sov půjde i o další běžná zvířátka, která si mohou studenti do Bradavic vozit – tedy žabky a kočky.

Ani psaní brkem není pro každého úplně přirozené. Vzhledem k důležitosti jsou tomuto bodu věnovány hned dvě úvodní hodiny… I když stejně se každý student pořádně vypíše až časem. Jak se říká: "teprve až člověk napíše alespoň jedno NKÚ, může o sobě tvrdit, že už něco napsal." Nedílnou součástí je také vysvětlení pravidel pro čestný kouzelnický souboj. Samozřejmě zatím pouze teoreticky; i nadále bude samozřejmě platit, že do soubojového klubu mohou žáci až od třetího ročníku, na tom se nic nemění,.

A co takové peníze i jejich zacházení s nimi? Bradavičtí studenti pochází z různých koutů světa a srpec není dolar, euro ani koruna. Naše měna je naprosto specifická a nějakou chvíli trvá, než se ji mladý student naučí přepočítávat na galeony a srpce. A co teprve se srpci hospodařit, to je teprve umění, kterého často nejsou schopni ani starší a zkušenější kouzelníci. Snad Kouzelnická prvouka udělá z prváků šikovné "bankéře" šetrné ke svým penězům a vážící si jich.

Na programu by rovněž měla být exkurze do jedné z nejznámějších kouzelnických vesnic – Godrikova Dolu. Mladí kouzelníci by se měli dozvědět také něco o kouzelnické historii – navštívit místní hřbitov a navštívit některá další pamatáná místa. Někteří z majitelů se dokonce uvolili poskytnou svůj dům k prohlídce. Někteří třeba tak získají i životní motivaci – koupit si zde - v nejdražší kouzelnické obytné lokalitě - v budoucnosti nějakou nemovitost.

Být informován je neméně důležité. Profesoři by tak studentům měli představit Denního věštce, pokud se s ním prváci ještě nesetkali. Nabízí se otázka: Proč upozorňovat mladé lidi na nejbulvárnější kouzelnické noviny? Inu kromě toho, že jsou nejbulvárnější, jsou zároveň nejserióznějším kouzelnickým médiem. Často také píší o naší škole. Profesoři také vysvětlí studentům, jak se dá Denní věštec předplatit, a za jakých podmínek se dá získat studentská sleva. Ano, i to bude náplní jedné z hodin.

Kouzelnická prvouka se také bude týkat částečně i dějin naší školy. Prváky nemine ani exkurze do naší Síně slávy. Nejenže opráší všechny části samotné Síně (v rámci výuky, nikoli brigády), ale také si řeknou něco o těch nejvýznamnějších osobnostech našeho hradu. Naučit se jména zakladatelů naší školy bude jediným předmětem zloušení v tomto předmětu - snad i proto by z něj měli mít všichni na vysvědčení výbornou známku.

V rámci výuky budou moci také navštívit klubovny většiny spolků (otázkou je, jestli do té doby bude ještě nějaký ten spolek existovat, tak jako tak účel této exkurze je jediný – nalákat nové členstvo). Zařízena je už také návštěva do čítárny Sub Salix. U čtení se potom zdrží ještě další hodinu - profesor jim totiž vysvětlí také to, jak funguje zdejší knihovna a také, kde co najdou.

Jak je vidět, program je přepestrý a už jen z teoretického hlediska velmi těžko organizačně zvladatelný. S Kouzelnickou prvoukou se proto budou studenti setkávat hned třikrát v týdnu a uvidí se, jak se vše zvládne. Když by bylo nejhůře, Ministerstvo kouzel slibuje, že by věnovalo prvouce ještě jednu hodinu. Vzhledem k nenáročnosti výuky předmětu (k výuce opravdu stačí naprosto základní kouzelnické znalosti) získá aprobaci každý kolejní ředitel. Půjde zde tedy také o kontakt kolejního ředitele se svými novými studenty. I tím je předmět tak výjimečný!

Rodiče určitě radostí zaplesají, když zmíním, že na tento předmět nemusí svým ratolestem pořizovat jedinou učebnici aní jinou učební pomůcku. Ministerstvo kouzel moudře pomyslelo na to, že už tak mají rodiče prváků výdajů více než dost – ať už se jedná o školní uniformu, učebnice, drobnou zvěř a další povinnou školní výbavu… Ne, výuka Kouzelnické prvouky neprobíhá nudnou metodou “biflování se“ z učebnic nazpaměť.

Učebnice si musí zakoupit pouze profesoři – ne, že by tam bylo něco, co by nevěděli, jde především o osnovy. Když na to přijde, učebnici nemusí jedinkrát použít, ale musí se jí obsahově držet. Autorkou první učebnice je Gabriela Hadle. Kniha nese výstižný název „Základy kouzelnické prvouky.“ Jsou v ní sepsány veškeré praktické záležitosti, které musí prvák pochopit. Druhou učebnici – „Kouzelnická prvouka – dějiny“ sepsala Natasha Key, sestra Gabriely Hadle. Druhá učebnice se zabývá především naším hradem – paradoxem zůstává, že její autorka ani na Hogwarts nestudovala, přesto je však ještě ne zcela dopsaná kniha považována za velmi výmluvný učební materiál – nemusíme se tedy snad obávat žádných komplikací a neshod. Učebnice se vzájemně prolínají, probírají se obě najednou – profesor si musí najít sám nějaký jemu vyhovující systém, ale není možné se celý půlrok zabývat jen praktickými věcmi a celý další půlrok jen dějinami. Důvod je snad jasný.

Předmět je koncipován tak, aby se na něj studenti těšili, a také aby si odpočinuli. Jistě si sami vzpomínáte na svůj úplně první rok na Hogwarts. Všechno bylo nové a změnil se život od základů. Samé učení a nebyl žádný čas k vydechnutí, prváci už nebudou muset zoufat - budou mít Kouzelnickou prvouku. Úplně jednoduše se dá říci, že Kouzelnická prvouka dá prvákům to, co u mudlů splňuje mateřská škola. "Je to takový hrací předmět," vyjádřila se s úsměvem madam Hadle, autorka jedné z učebnic. K předmětu je vyrobeno i několik desítek plakátů, jichž by měl profesor použít v hodině – plakáty například podrobně ukazují krok za krokem jak nakrmit sovu a následně ji vyčistit klec nebo Gringottovy, kterak přepočítávají obsah jakéhosi trezoru (samozřejmě se skřeti na obrázku netváří tak, jako ve skutečnosti, aby nebyli studenti hned odrazeni).

Podle mě je to naprostá revoluce ve světě kouzel! Něco, na co se už mělo přijít dávno, ale přišlo se teprve teď. Snad není ještě natolik pozdě.

Věřím, že i děti z kouzelnických rodin si z předmětu leccos odnesou, i když většinu by měli alespoň částečně znát – v době, kdy se o tomto předmětu začalo hovořit, se dokonce přemýšlelo o tom, že Kouzelnická prvouka by byla povinná pouze pro děti z nekouzelnických rodin, nakonec se od tohoto návrhu ustoupilo. Já sice chápu námitky, že pro děti z kouzelnických rodin jsou to asi tři téměř naprosto zbytečné rodiny, na druhou stranu bych rozhodně nerozdělovala veřejně děti na "ty" z mudlovských a "ty" kouzelnických rodin. Toto „škatulkování“ by nebylo vůbec dobré.

Oceňuji především to, že Kouzelnickou prvouku budou vyučovat kolejní ředitelé. Je skvělé, že kolejní ředitel a prváci budou mít celé tři hodiny v týdnu pro sebe – věřím tomu, že to povede k větší soudržnosti koleje, lepšímu a efektivnějšímu zapojení prváků do chodu své koleje. Takovým nepsaným bodem je podle mě i řešení jakýchkoli problémů prváků s kolejním ředitelem. I na to bude jistě v hodině prostor. V tom já vidím největší klad prvouky.

Hogwarts by měly být podle mých zdrojů vůbec historicky první školou, kde se prvouka zavede – můžeme se tedy „těšit“ na nezvyklý příliv médií a všeobecný zájem o naši školu. Na druhou stranu bychom také měli dostat podle všeho jako škola „testovací“ nějaké finanční dotace, což určitě také není rozhodně na škodu.

Prvouka „naučí studenta učit se.“ Prvouka naučí studenta žít v kouzelnickém světě, prvouka je budoucnost nové generace! :-)

S úctou Vicky Charmant