Soutěže 1916
Výuka 2216
Semináře 753
Nebelvír

Autor: Beteramis Athenodoros
Práce odevzdána: 4. 3. 2021 21:43
Soutěž: Škola čar a kouzel v Česku
Zadavatel soutěže: Caitlin Galbraith

Zadání soutěže

Všichni moc dobře víme o nejslavnějších světových školách čar a kouzel. Vždycky jsem si ale lámala hlavu nad tím, jak je to v ostatních státech. A jak je to konkrétně u nás?

Vaším úkolem bude vypátrat (=vymyslet), jak vypadá škola čar a kouzel v České republice (či na Slovensku). Určitě tady přece musíme nějakou mít, ne?

Co by ve vašem vypracování nemělo chybět:

Návrhy, nad čím dále polemizovat (žádný z těchto bodů ale není povinný):

Vaše vypracování by nemělo mít méně než 5 palců, a ne více než 15 palců (tzn. zhruba půl až jeden a půl strany A4).

 

Kdo chce, může taky k vypracování přidat vlastoručně nakreslený obrázek, jak škola vypadá (nebo jakýkoliv jiný výjev ze života školy). Pozor, nelze poslat pouze obrázek bez splnění výše uvedené psací části, obrázek je jen možnost navíc!

 

Těším se převelice na vaše vypracování :)

Vypracování

Dobrý den, madam, posílám své vypracování:

 

Škola čar a kouzel v Česku leží v Jeseníku, v nezakreslitelném prostoru poblíž polských hranic. Její jméno není nijak zajímavé, Česká škola čarodějnictví, zato její historie už je poměrně zajímavá, sahá až do 11. století a obsahuje několik slavných století a význačných epizod. V dnešních dnech (rozumějte cca v posledním století) její význam trochu upadl, nicméně to neznamená, že před sebou nemůže mít ještě spoustu skvělých let a že ji – jak jasnovidci tvrdí – její zlatý věk teprve čeká.

Kdo školu navštěvuje? V průběhu staletí se věk potřebný k přijetí ke studiu různil, byla tu staletí, kdy byly přijímány klidně i sedmi či osmileté děti (což se ovšem nijak zvlášť neosvědčilo), kdy byli přijímáni výhradně dospělí studenti (což se dvakrát neosvědčilo též), aktuálně (rozumějte poslední cca století) jsou přijímáni studenti od 15 let tak, aby měli absolvovanou mudlovskou povinnou školní docházku (jde tu zejména o snahu nevytvářet konflikt s mudlovským vzdělávacím systémem: vzhledem k malé kouzelnické komunitě a k hustotě osídlení země mudly není reálná představa, že by v případě odchodu kouzelnických dětí ze základních škol nepojali mudlové podezření a že by jejich média neřešila, kam se tyto děti vlastně „ztrácejí“). Řada nastupujících studentů nicméně bývá i starší než patnáctiletá, často se stává, že například nastoupí na mudlovskou střední, kde se jim ale nelíbí, a tak se nakonec rozhodnou realizovat jinde. Případně střední absolvují, ale nakonec se rozhodnou ještě pro čarodějnická studia. Obecně vzato horní hranice pro nastoupení do školy dána není, teoreticky tedy může být ke studiu přijat i důchodce.

Česká škola čarodějnictví je internátní, jsou tu sice dny studijního volna, ale nekopírují mudlovské prázdniny. Rok se dělí do tří trimestrů, z nichž každý čítá tři měsíce intentzivní výuky, poté následuje měsíc examenů – během něj probíhají zkoušky a je jen na studentovi, jak rychle je dokáže zvládnout. Je-li nadaný a pracuje-li průběžně celý rok, zvládne je obvykle splnit v prvním týdnu a dál mu zůstávají tři týdny prázdnin, které může strávit kdekoliv, pouze na počátku pátého měsíce se musí opět hlásit ve škole. Naopak je-li student líný nebo nedostatečně nadaný, může se mu stát, že jeho zkoušky trvají opravdu celý měsíc a prázdniny tak nemusí mít za celé studium ani jedny. Pokud student zkoušky během měsíce examenů nesplní, je ze studia vyloučen. To je též poměrně typické pro českou školu: neočekává se, že všichni studenti, kteří ke studiu nastoupí, ho také celé dokončí. Není ostudou mít splněno například jen šest trimestrů, ve skutečnosti do třetího ročníku postupuje už jen zhruba 60 % studentů a celé studium neabsolvuje ani polovina z nich.

Čímž se dostávám k tomu, jak dlouho česká čarodějnická studia trvají: základní studium je pětileté, navíc existuje možnost ještě další dvouleté nástavby. Tou ale obvykle procházejí už jen ti studenti, kteří sami hodlají na škole vyučovat nebo jsou nějak zcela mimořádně nadaní. Nebo může jít o studenty jasnovidectví, což je obor, který má na škole zvláštní status.

Pokud bych měla říct, jak jsou studenti ve škole ubytováni, zda tu existují koleje – v našem slova smyslu tomu tak není. Studenti jsou nicméně rozděleni do fakult, ty ovšem odrážejí jejich studijní zaměření. Máme tu fakultu věštění, fakultu zaříkávání, fakultu přírodní magie a fakultu alchymie a lektvarů. Plus tedy obor jasnovidectví, který ale nikdy není vyučován od prvního ročníku a studenty do něj vybírají profesoři, ze své vlastní vůle se k tomuto studiu člověk nedostane (ze své vůle ho může pouze odmítnout). V rámci jednotlivých fakult studenti studují vlastní specifické předměty, věnují se jim každý den pět až šest hodin, odpolední výuka je pak věnována mezioborovým předmětům, které mají všechny fakulty společné: jde o hodiny čarodějnictví (což je v podstatě propojení našich kouzelných formulí a přeměňování), magie (což je v podstatě ryze praktický předmět, tak trochu obrana proti černé magii, hlavně ale praktická cvičení kouzel, soubojů atd.) a magických ingrediencí (což je tak trochu něco z našeho bylinkářství, péče o kouzelné tvory a lektvarů), dále o úvod do věštění pro studenty z fakult, kteří ho nemají jako kmenové, o úvod do alchymie pro studenty z nealchymistických oborů a o úvod do přírodní magie pro studenty, co přírodní magii nestudují. Ne vše je samozřejmě vyučováno každý trimestr, jednotlivé úvody se například nikdy nepřekrývají.

V tuto chvíli je asi na místě porovnat, zda jsou absolventi České školy čarodějnictví většími odborníky než absolventi Hogwarts. Sama si myslím, že mají celé studium dobře provázané a že v oboru své fakulty budou jistě mnohem většími profíky. Za předpokladu, že mluvíme o absolventech celého pětiletého studia. Vezměte si ale, že my máme lektvary po dvakrát dvou hodinách týdně, a to po dobu sedmi let (zvolíme-li si je ke studiu i v šestém a sedmém ročníku), oni mají lektvary dvě až čtyři hodiny denně po dobu pěti let. Ještě provázané s alchymií! Uznejte, to je docela nepoměr. Ale jen mluvíme-li o absolventech fakulty alchymie a lektvarů. Absolventi ostatních fakult mají za sebou jen úvod do alchymie a informace z magických ingrediencí, tam pak jsme na tom zase o 100 % lépe my. Navíc i student fakulty A&L může klidně skončit po šesti trimestrech, kdy přicházejí na řadu první velké zkoušky (které už dotyčný vlastně ani nesloží, proto nemůže pokračovat) – a tam zase potom hádám, že budeme asi někde na stejné úrovni, přitom ale stále budeme vzdělaní i v jiných oborech, zatímco oni budou mít jen tu svou alchymii... Takže těžko soudit, na tohle bychom museli mít nějaké meziškolní klání, abychom se dokázali nějak poměřit.

Čímž se dostávám k dalšímu tématu – zda škola nějak spolupracuje s dalšími kouzelnickými školami. No, historicky je česká škola úzce provázána s polskou školou kouzel. Tím, že stojí takřka na polských hranicích, má za sebou zhruba pětisetletou historii, kdy byla zcela česko-polská. Nakonec se vlivem rozdílných požadavků na vyučované obory obě země rozešly a Polsko si vytvořilo vlastní školu - k tomuto rozdělení došlo v 18. století. Přesto ale obě školy stále úzce spolupracují, řada profesorů hostuje některé trimestry v Čechách a čeští profesoři zase odcházejí vyučovat do Polska. Školy mezi sebou mívají studentská klání, občas se realizují i výměnné pobyty. S jinými školami ale přiliš nespolupracují a až žárlivě si střeží svá tajemství.

 

No a jelikož už přetahuji délku, končím. Ale dalo by se toho napsat mnohem víc!

Přikládám obrázek, abyste viděla, jak Česká škola čarodějnictví vypadá:

 

Česká škola čarodějnictví

 

S úctou

Beteramis Athenodoros