Zadání domácího úkolu
Vítejte u zadání ročníkové eseje z předmětu Péče o kouzelné tvory. Úspěšné složení eseje je podmínkou pro ukončení druhého a postup do třetího ročníku. Ročníková esej se skládá ze dvou částí, vypracovat musíte obě. Vaše ročníková esej by neměla být kratší než 10 palců.
1. Je to škůdce, pryč s ním!
Letos jsme se seznámili hned s několika kouzelnými tvory, kteří jsou kouzelnickou společností vnímaní především jako tzv. škůdci, kteří by měli být zlikvidováni. Škodí v domě či v jeho okolí, ujídají kouzelníkům různé výpěstky, často se na určitém místě přemnoží. V této části se prosím nad tématem škůdců zamyslete a napište mi, jak to vnímáte vy, mladé naděje magizoologického oboru. Jak byste tuto problematiku řešili? Které škůdce případně „likvidovat“ a které ne? Kam s těmi nevítanými hosty? Cokoliv dalšího, co vás k tématu napadne. (min. 2 palce textu)
2. Ošetřovatelská stáž
Zastávám názor, že nejvíce se naučíte praxí. Proto vás v druhé polovině roku čeká stáž v centru KOTEC, v kouzelnickém terapeutickém centru pro týrané a zmrzačené tvory. Strávíme tam společně v několika turnusech vždy dva týdny, kdy se budeme několik hodin denně pod vedením zkušených ošetřovatelů a zvěroléčitelů starat o tamní nebožáky v sekci polodivokých kouzelných tvorů. Každý z vás se postará o jednoho dlouhodobě nemocného svěřence, kterému pomůžete s rekonvalescencí. Budete k ruce odborníkům, budete se učit převazovat rány a míchat lektvary, budete vyrábět hračky a podněcovat svěřence k aktivitám, aby zase získali sílu, fyzické i duševní zdraví. Abyste se mohli na stáž řádně připravit, toto jsou chudáčci, kterým budete pomáhat. Každý si jednoho vyberte.
- Moulinka je rarach, který spadl do kádě koncentrovaného běhnicidu, který ho vnitřně i zevně popálil a přiotrávil.
- Pracek je blátoplaz, kterému pytlácká past na draky rozdrtila pravou zadní tlapku a strhla mu část kůže na zádech.
- Bázlík je mládě měsíčníka s četnými popáleninami a duševním traumatem z požáru vzniklého tím, že kdosi zapálil stoh sena, do kterého se ze strachu schovalo.
- Žužla je trpaslík, kterému někdo rozbil hlavu, vytloukl zuby a polámal čelist.
Výstupem z vaší ošetřovatelské stáže bude text, v němž mě seznámíte s tím, o jakého z tvorů výše jste pečovali, jak to probíhalo, co se vám při jeho rekonvalescenci osvědčilo, co jste se naučili a jakých pokroků se vám podařilo u daného tvora dosáhnout. Forma je zcela na vás, zda půjde o souhrn poznatků, deníkové zápisky, příběh nebo něco jiného. Pro ilustraci můžete přiložit vámi nakreslené/namalované obrázky (obrázek = 2 palce textu), snímek vámi vyrobené hračky (fotografie = 1 palec textu), verše ukolébavky, kterou jste třeba danému svěřenci zpívali (6 veršů = 1 palec textu), atd.
Přeji mnoho sil, tvořivé inspirace a „zvířecího“ hravého nadšení pro věc! Jak se říká, veselá mysl, půl zdraví, pro vás i pro vaše svěřence.
Vypracování
Dobrý den, paní profesorko,
zde zasílám své vypracování závěrečné eseje.
1. část: Je to škůdce, pryč s ním!
Škodlivé a zlé myšlenky některých kouzelníků a mudlů, kteří by nejradši neustále zasahovali do přírody a ubližovali tvorům v ní žijící, skutečně nechápu. Musí se jednat o zlé a zahořklé jedince, kteří mají potřebu si svou zlost a nenávist vybíjet na nevinných. Žádný kouzelný tvor, zvíře, nebo rostlina není vyloženě zlý a škodlivý ve sta procentech. I nejškodlivější či nejnebezpečnější jedinec je v něčem pro naši planetu důležitý a nepostradatelný. Predátoři zajišťují rovnováhu před přemnožením býložravých druhů, jedovaté a nebezpečné druhy nám zase poskytují své jedy a výměšky pro lektvary a pro lékařství. K nastínění užitečnosti některých druhů, zde uvedu pár konkrétních příkladů: obrovské akromantule nám jsou užitečné pro svůj jed, draci nám zase poskytují materiál pro výrobu mocných hůlek a lektvarů, trpaslíci dokáží vyřešit problém s přemnoženými černovřesy a běhnice nám poskytují svůj jed a vajíčka pro lektvary.
Samozřejmě se může stát, že se na některém místě nechtěný kouzelnický druh ve velkém přemnoží a může ohrozit danou lokalitu svou škodlivou činností. Je pochopitelné, že lidé brání své příbytky a nenechají je zcela zničit některými škůdci. Je však důležité vidět rozdíl mezi tím, kdy člověk brání svůj domov a mezi tím, kdy někteří lidé zabíjí tvory i ve volné přírodě, kdykoli na ně narazí, aniž by měli racionální důvod k jejich zabití. V případě přemnožení škodlivých jedinců ve volné přírodě není dobré brát věci do vlastních rukou, ale je žádoucí se obrátit na Odbor pro kouzelné tvory Ministerstva kouzel, kde vyškolení odborníci pomohou s vyřešením problému přemnožení některého kouzelného druhu.
Obecně si myslím, že v přírodě musí vždy existovat rovnováha – ať se bavíme o mudlovském nebo o kouzelnickém světě, a proto nemůžeme uměle určovat, jaký druh by se měl vyhladit a jaký naopak ne, neb každý má na planetě své nezastupitelné místo.
2. část: Pečování o mládě měsíčníka - Bázlíka.
Má čtrnáctidenní stáž v centru KOTEC byla pro mě velmi přínosná. K pečování mi byl přiřazen maličký měsíčník, který byl obětí lidského vandalského chování. Nějaký mudla či kouzelník zapálil stoh sena, v kterém se toto mládě měsíčníka ze strachu skrývalo. Výsledkem této nehody je pošramocené tělo i duše malého měsíčníka. Na jeho pravém boku se nachází ošklivé rány a puchýře vzniklé popálením. Jeho dušička pak odmítá důvěřovat jakékoli lidské bytosti, neb mu lidská přítomnost vždy připomene onen bolestný zážitek.
Spolupráce s Bázlíkem byla ze začátku velmi těžká, neboť se absolutně bál samotné lidské přítomnosti. Z tohoto důvodu mu byl podávám uklidňující a uspávající lektvar, díky kterému prospal první tři dny. Tento lektvar tak umožnil lepší manipulaci se zraněným mládětem a jeho následné ošetření. Též takto byla podpořena regenerace těla Bázlíka, jelikož nemusel být z ošetřujících ve stresu, a též si nemohl slízat mast proti popáleninám. Po třech dnech plných spánku se kůže Bázlíka díky léčivým mastím a roztokům dostala z nejhoršího. Bylo tak na čase začít pracovat nejen s uzdravováním Bázlíkova těla, ale i jeho duše. Byla jsem vybrána jako člověk, ke kterému měl měsíčník, jako k prvnímu získat důvěru.
Náš vztah jsem začala budovat nejprve na jídle, které mi bázlivý měsíčník v nočních hodinách byl ochoten uzobávat z dlaní. Rozhodla jsem se zvolit pochoutku v podobě jepic namáčených v rose úplňkové noci. Jak na mě nesmělý měsíčník vystrkuje hlavičku z pod přikrývky, můžete vidět na prvním obrázku.
Dále jsem svůj vztah s měsíčníkem budovala pomocí laskavé mluvy, zpěvu a čtením pohádek. Když byl ke konci mé stáže Bázlík v lepší zdravotní kondici, dokonce si byl ochoten hrát s hračkou měsíce, kterou jsem mu vyrobila z ptačího vajíčka. Aby skořápkový měsíc přežil dovádivé hraní měsíčníka, opatřila jsem jej kouzlem proti rozbití.
Jak čas běžel, měsíčník se postupně zotavoval a opět získával ztracenou důvěru k lidem (viz obrázek 2). Celkově mě stáž velmi bavila a v Bázlíkovi jsem našla svého milého kamaráda.
Zde zasílám dokumentaci k výrobě hračky - měsíce.
Na závěr pak přikládám ukolébavku, kterou jsem Bázlíkovi pravidelně zpívala:
Ukolébavka pro Bázlíka
Měsíčku můj maličký,
koukni na svit hvězdičky,
Ta pro radost ti svítí,
ať nejsi v strachu síti.
Bázlíčku můj rozmilý,
odhoď strachy na chvíli.
Rány mastí potřeme,
pak pohádku přečteme.
Měsíčku můj maličký,
sni krásné sny pod víčky.
Sny o tanci, o luně,
ať srdce více nestůně.
Děkuji za přínosné a pěkné hodiny Péče o kouzelné tvory.
S pozdravem
Andromeda Mithrim