Zadání domácího úkolu
Esej má čtyři části, všechny jsou povinné.
A.
Vlastní runová sada
Materiál záleží čistě na Vás, mou podmínkou však zůstává, že všech 24 run musí existovat fyzicky – na kamíncích, dřívkách, kartičkách, z modelovací hmoty…
Ideální jsou samozřejmě přírodní materiály, ovšem pokud se rozhodnete využít víčka od PET lahví, osobně v tom nevidím problém.
Mně pošlete celkový obrázek a pak výběr Vašich oblíbených, na kterém budu moci lépe obdivovat detaily ztvárnění.
B.
Pětilístek – zapsaný runami
Jak vypadá pětilístek?
Na první řádek napíšete slovo „Runy“ nebo název jedné konkrétní z Freyova aettu (té, se kterou jste pracovali v MÚ, ale není podmínkou, můžete si vybrat kteroukoli z letos probraných) – záleží na Vás.
Na druhý řádek patří dvě přídavná jména, které „runy“ či Vaši runu vystihují. Odpovídáte tedy na otázku: „Jaké jsou runy? / Jaká je tato runa?“
Na třetí řádek připojte tři slovesa – tedy „Co dělají runy? / Co dělá tato runa?“
Do čtvrtého řádku umístěte větu přesně o čtyřech slovech. (Pokuste se neopakovat výrazy z předchozích řádků.)
Na pátém řádku pak stojí jedno podstatné jméno, které vystihuje… nu, podstatu výrazu z prvního řádku.
Pětilístek prosím zapište runami – ručně.
C.
Kterou runu – a proč – byste použili v následujících třech případech?
- Chcete s někým navázat vztah, přátelský či milostný.
- Čeká Vás důležitá zkouška nebo pohovor.
- Chystáte se cestovat.
D.
Zvolte si jednu ze čtyř sad runových karet, které jsme používali při hodinách. Líbí, nelíbí? Čím Vás zaujala?
Vypracování
Beteramis Athenodoros
Starodávné runy (1.A)
Závěrečná esej
A. Dobrý den, paní profesorko,
k vykreslení své runové sady jsem zvolila kamínky. Doufám, že nevadí, že jsem použila i ty 4, které jsem odevzdala již v některém z předchozích úkolů - ale hezčí bych asi nevytvořila.
Původně jsem chtěla, aby všechny runy byly malované na oblázcích (podobně jako ty 4 původní), ale bohužel jsem nesehnala dost odpovídajících oblázků. Musela jsem to tedy vyřešit pomocí jiných kamínků, což mi docela vadí, ale co se dá dělat.
Výchozí sadu kamínků jsem zvěčnila a přikládám ji též:
Průběh tvorby jsem zachytila ještě jednou:
Hotová sada:
Pár vybraných run:
No, snad to už není moc přeplácané, popravdě mi někdy po 18. runě začaly docházet nápady, což se ještě umocnilo tím, že některé runy příliš neznám a nevěděla jsem tak, co přesně "za pozadí" jim nakreslit. Ale třeba u Berkany jsem se snažila, aby bylo vidět, že křehká zeleň roste z posledního sněhu a je tedy plná jarní síly. Kenaz je plný ohně, Sowulo zase slunečního svitu. Inguz měl zachytit vyklíčení semen na suché pláni jako symbol plodnosti.
Také bych se chtěla ospravedlnit za podobu runy Jery, tvar jsem opsala z runové básně, kterou jste nám dávala na jedné z hodin. Normálně ji ale píšu obráceně, přičemž tedy vůbec nevím, jak je to dobře. V jiných materiálech na síti jsem našla častěji tu obrácenou variantu, než kterou mám na runovém kamínku, ale nacházela jsem i tuto a nějak jsem nedokázala posoudit, které zdroje jsou věrohodnější - tak jsem to nakonec nechala tak, jak to je v básni.
B. Pětilístek - vybrala jsem si runu Wunjo.
Zápis v runách:
Zápis v latince:
C.
a) Hhned na začátek oříšek. Pro vztahy (ať přátelské či milostné) bych vždy volila runu Gebo, neboť dar upevní každý vztah. Chápala jsem to ale vždy tak, že jde spíše o posílení již existujícího vztahu než o navázání vztahu nového. Jenže z nabízených run se mi k tomuto zadání nic jiného příliš nehodí. Ansuz je sice o dobré komunikaci, která je jistě základem nových vztahů, na druhou stranu mi v ní chybí vřelost, spíš je plná moudrosti a inteligence než přátelských objetí. Takže tedy nakonec opravdu volím Gebo, ta je vřelá až až.
b) Pro důležitou zkoušku bych vždy volila Uruz - je v ní síla a odvaha k překonání jakékoliv výzvy. Též by se ale mohl hodit Ansuz, moudrost je v některých zkouškách velmi potřebná, stejně jako víra a požehnání Ódina. Nakonec bych se tedy rozhodla pravděpodobně s ohledem na podstatu zkoušky. Bude zapotřebí více odvahy, či moudrosti?
c) Cestovní runa je jednoznačně Raido - kdo jiný nám lépe připomene, že se snadno cesta plánovala v síni, však venku v dešti uprostřed pustiny to už taková sranda není? =)
D. Runové sady - přiznám se, že mi příliš nesedí runový tarot. Ornamenty jsou sice někdy opravdu hezké, ale nijak ke mně nepromlouvají. Přitom výkladové karetní sady chápu vždy tak, že mi mají říci více než jen klasické runy, vizualizovat to, co tři čárky, ze kterých se runa skládá, neumí. U ornamentů však obvykle hlubší pochopení významu nenacházím. Co se zbylých tří sad týče, některé vyobrazení se mi líbí více v jedné sadě, jiná runa ke mně zase více promlouvá ze sady druhé, tady už těžko říci. Každá sada má něco do sebe a jsem ráda, že se během hodin můžeme dívat na všechny najednou, lépe potom význam runy chápu.
Děkuji za pěkný školní rok, paní profesorko, moc mě bavilo vaše hodiny navštěvovat a dost mě mrzí, že jsem v druhé polovině roku neměla tolik času, kolik si ho studium run zasloužilo. Každopádně moc se těším na druhý ročník, určitě se na něj přihlásím - tak doufám, že se otevře! =)
Pěkné prázdniny.
S úctou
Beteramis Athenodoros