Soutěže 1916
Výuka 2215
Semináře 753
Zmijozel

Autor: Gita Hrdličková
Práce odevzdána: 2. 1. 2022 23:09
Předmět: Magie v písni, 1. A
Termín: 9. termín

Zadání domácího úkolu

V rámci eseje si zvolte libovolnou skladbu a využijte všeho, o čem jsme si v průběhu roku řekli či co jste zkoušeli v domácích úkolech, k jejímu podrobnému rozboru. Měli byste se nějakým způsobem opřít o obsah všech termínů.

 

Minimální rozsah alespoň 9 palců, umělecky založení si mohou práci zkrátit o 2 palce, pokud přiloží kvalitní vizuální zpracování zvolené písně.

V případě dotazů či nejasností se neváhejte obrátit na můj sovinec.

Vypracování

Vybraná píseň: Okolo Třeboně (česká lidovka)

 

 

text písně:

 

Okolo Třeboně

 

Okolo Třeboně,

okolo Třeboně, pasou se tam koně,

pasou se tam koně.

 

Dej kobylám, to ti povídám,

dej kobylám ovsa.

 

A když se napasou,

a když se napasou, domů mě ponesou,

domů mě ponesou.

 

Dej kobylám, to ti povídám,

dej kobylám ovsa.

 

 

Online videoklip:

https://edu.ceskatelevize.cz/video/5292-zpivejte-s-nami-okolo-trebone

 

Proč jsem si vybrala tuto píseň:

Vždycky se mi líbil refrén tohoto českého popěvku – dej kobylám, to ti povídám, dej kobylám ovsa. Má takový fajn rytmický drive, který mě oslovil už jako malé dítě a koně mi připomíná (a dost možná i to, jak se hází oves koním). Zkrátka je to má oblíbená lidovka, která existuje ve více variantách (od sborového zpracování po sólo) a je tedy proměnná a nemá ustálenou hudební aranž, jen rytmus a melodii.

 

Rytmus versus melodie:

Ano, již jsem zmínila, že refrén popěvku je výrazně rytmický. Zatímco Okolo Třeboně, pasou se tam koně je spíše melodická část – člověk si představí pláně mezi třeboňskými rybníky a pohodu na pastvě, jak se koníci cpou trávou.

 

Rozbor textu písně:

V textu jsou pasáže, které se pro zdůraznění záměrně opakují. Na tomto je postavena celá chytlavost písňového popěvku, můžete si jej broukat již při prvním poslechu. V první pozvolné části o koních na pastvě v okolí Třeboně získáváme místopisná a přírodopisná data – neboli, že si máme představit Třeboňsko a pasoucí se koně. Následuje rytmická výzva, aby byli koně nakrměni – má funkci refrénu a zazní v popěvku dvakrát, po první a po druhé sloce. Druhá sloka vypráví o tom, jak sytý kůň donese zpěváka písně zpátky domů (a nebude muset po svých).

 

 

Emoce v písni:

Emoce v písni jsou vcelku jasné – první část je uvolněné relaxační líčení krásné krajiny, kde se cítíte dobře, neboli pozitivní náboj popěvku. Výzva, která je pojata v jednoznačném rozkazovacím stylu (ještě zdůrazněného konstatováním to ti povidám!) zaznívá naléhavě a možná lehce agresivně – ve spojení s výrazným rytmem se graduje naléhavost, ačkoliv se koně umí nakrmit sami – ostatně pasou se v okolí města, kde předpokládáme dostatek trávy.

 

Téma v písni:

Pro rozbor témat skrytých v písni bych doporučila prohlédnout si videoklip (viz výše), který témata interpretuje pro dětského diváka – a tato interpretace (zejména našeptávací čertík, úplatky ovsem a bystrá liška cross-dresserka) je poměrně zajímavá a kdoví jestli i výchovná. V této verzi totiž refrén našeptal čertík chasníkovi za účelem zotročení koně do chomoutu, aby tahal vozík, se kterým by se jinak dřel chasník. No a nabádat k úplatkům takto podprahově už v dětském věku? Ano, píseň má příběh a… vložené morální poselství. Záchranu důvěřivého koně bystrou liškou, která má pohotovou reakci a chasníka snadno převeze, vrací etiku této zkazky zpět do kolejí „slušné výchovy dětí“ a zlo je potrestáno, protože si chasník musí tahat pytle s ovšem na vozíku zase sám.

 

Tematický playlist

Tematický playlist k této písni by tvořily lidovky, které obsahují a zmiňují koně – Jede, jede poštovský panáček, Strejček Nimra koupil šimla a podobné. Druhý možný playlist je s agrokulturní tematikou – například Ach, synku, synku, Skákal pes přes oves, Andulko šafářova

 

 

Závěrem:

Osobně mi přijde zajímavá dualita poklidné pastvy koní a rozkazování (opravdu důrazného), že je koním potřeba dát ovsa. Aniž je vysvětleno, proč je nakrmení koní ovšem tak důležité a proč mají jíst zrovna oves. Ve videoklipu je vše vyloženo tak, že oves je ve své podstatě úplatkem, který dáme koni, aby nám sloužil. S touto interpretací ovšem nesouhlasím (tak nějak vnitřně cítím, že je třeba se o zvířata starat, hřebelcovat je a ustájit – a oves je pro mne symbolem této péče). Samozřejmě, že kůň je velké zvíře a potřebuje dostatek pohybu na volném vzduchu a pobyt v přírodě (nebo výběhu), ovšem jde i o jezdectví jako takové. V textu je zmíněno, že se koně napasou a domů mě ponesou, tak aby se nepustili do ovsa ještě stojícího na poli, že.

 

Gita Hrdličková, Zmijozel