Zadání domácího úkolu
K úspěšnému splnění eseje potřebujete vypracovat pět částí ze šesti.
I. Runové kouzlo – zvolte si libovolnou runu z prvních dvou aettů a na základě znalosti jejího významu vytvořte runový předmět.
Společně s fotografií Vašeho runového předmětu (skutečně vytvořeného, s jmenovkou a datem) pošlete i krátký komentář – jak má kouzlo fungovat, co Vám má přinést.
II. Vázaná runa – vytvořte vázanou runu alespoň ze tří run pro pomoc v jedné z následujících situací.
Společně s obrázkem vázané runy pošlete i obrázek ukazující, jak vznikla, a stručný komentář, proč jste pro ni zvolili ty runy, které ji tvoří, a nikoli jiné.
Situace na výběr:
- čeká vás famfrpálový zápas
- chystáte se namíchat lektvar podle složitého receptu, např. lektvar mládí
- rádi byste oškubali ďábla v Jámě
III. Runy v příbězích – najděte v pohádce o Šípkové Růžence tři situace, které lze použít jako příklad pro působení některé runy (přednostně z prvních dvou aettů, alespoň jedné runy z aettu Hagalaz).
Tentokrát tedy neporovnáváte norny a sudičky, ale runy a dění v příběhu.
Můžete vyjít z pohádky jako takové, nebo si vybrat konkrétní zpracování, pokud máte své oblíbené (Jak se budí princezny, Tři bratři, Zloba I...), jednotlivé verze lze kombinovat.
Tato část by neměla být kratší než tři palce.
IV. Norny – zpracujte téma výtvarně. Na svém obrázku zachyťte i "obyvatele" Urdiny studny.
Pokud jste jako já a neradi kreslíte lidi, můžete se soustředit na spojení každé z norn s jednou runou a zobrazit její typické znaky, motivy.
Nebo se zaměřte na čas, který každá z norn představuje/určuje. Nemusíte ani kreslit, můžete se rozhlédnout kolem sebe a najít symbolické vyjádření pro každý z časových úseků.
V. Runové psaní – napište runami čtyřverší z libovolné básně/písně, jejíž význam lze podle Vás spojit s některou runou z druhého aettu.
VI. Runové čaroku – vyřešte.
Poté se soustřeďte na runy, které byly použity místo klasických číslic 1–9 a určete, která do "řady" nepatří a proč.
Vypracování
Beteramis Athenodoros
Starodávné runy (2.A)
Závěrečná esej
Dobrý den, paní profesorko,
posílám svou esej:
1) Tento bod posílám „bonusově“, tedy navíc – protože si nejsem jistá, zda jsem ho pochopila úplně správně. Můj předmět totiž není určen k dlouhodobé existenci, vlastně si ani nejsem jistá, zda se jedná o předmět, nebo pouze o klacík opatřený runou.
V pátek jsem ale každopádně chtěla rozdělat ohýnek a opékat buřty, a jelikož byla zem dost provlhlá po předchozích deštích, napadlo mne opatřit mé klacíky runou Kaunaz – aby dobře hořely, aby runa dodala jejich ohni dost sil k vysušení zvlhlé země dřív, než navlhnou (předtím suché) klacíky. Co víc, runu jsem do klacíků vypálila, což mi přišlo vhodné – ohnivá energie tak byla přítomna již v průběhu vytvoření runy, což by mělo její ohnivý potenciál ještě více umocnit. Dokonce jsem se trochu bála, aby mi klacíky nevzplály v ruce rovnou.
Sílu runy jsem ale bohužel nemohla vyzkoušet, protože nakonec začalo pršet dřív, než jsem se k opékání dostala. Ale klacíky mám schované, určitě je časem využiju.
2) Vybrala jsem si možnost b) a zkusila jsem sestavit vázanou runu pro přípravu složitého lektvaru.
Vycházela jsem ze svého domýšlivého přesvědčení, že postup přípravy lektvaru znám dobře z hodin lektvarů (nepotřebuji tedy nijak posilovat své vědění nebo paměť) - ale naopak, s ohledem na mé nejčastější chyby při přípravě jsem potřebovala posílit svou trpělivost a ostražitost, abych nepracovala přiliš zbrkle. Zde mne rovnou napadlo použití runy Algiz – potřebovala jsem její bdělost a ochranu, abych se uchránila před sebou samotnou.
Dál je určitě jasné, že člověk potřebuje kapku štěstí, runa Wunjo mi tedy na seznamu určitě nemohla chybět též.
Nu a do třetice mi přijde vhodné použití runy Jery – povedený lektvar by mohl být pěknou odměnou za provedenou mravenčí práci (počítám i tu při hodinách, kdy jsem se učila lektvary míchat od A do Z), že?
Samozřejmě mne napadaly i další varianty, runa Kaunaz se svým jasným plamenem v mysli (na druhou stranu – já ten lektvar přece nepotřebuji vymýšlet), Gebo jako dar povedeného lektvaru od bohů (no ale já si ho chci umíchat sama, když mi ho bohové darují, nebude to žádná zábava), nebo Uruz, která by mi propůjčila sílu obstát v těžké zkoušce (ale jak jsem řekla, jsem namyšlená – složitý lektvar je složitý lektvar, jaká těžká zkouška?). Takže jsem nakonec vybrala ony tři výše zmíněné runy: Algiz, Wunjo a Jeru, výsledek je zde:
3) V příběhu o Šípkové Růžence vidím působení mnoha run. Z aettu Hagalaz je to určitě Isa – opravdu, být já onou zlou sestrou královny, moje Isa by visela nad královstvím jako stožár. Jistě, království v příběhu nezamrzlo, ne doslova, ale ve své podstatě se přesně to stalo. Jediné, co žilo a nestagnovalo, byly růže. A opět, odmalička mi přijde neuvěřitelné, že to byly zrovna růže – znám spoustu popínavých příšerných rostlin, které mohly království obestřít, třeba ostružiník (pohádka o Křovité Ostružince?), ale ne, byly to jedny z nejkrásnějších květin, jež lidé znají – a co přináší Isa? Nebezpečnou krásu, pod kterou je jen chlad a stagnace.
Další runou, kterou bych použila do svého kouzla být královninou zlou sestrou, by byla Thurisaz. Asi bych ji rovnou připnula malé Růžence na krk, abych měla jistotu, že se jednou o ten Trn opravdu píchne – pak už by stačilo jen čekat.
Třetí runu měl na krku určitě princ, když šel království a Růženku vysvobodit – bez pomoci Wunjo se mu to určitě podařit nemohlo, vždyť všichni před ním selhali, tak jaktože to on zvládl? Zázrak!
Dále jsem přemýšlela nad Berkanou – ty růže rostly přímo zázračným tempem, a jak byly vitální! Zlá sestra přitom určitě nechtěla, aby její růže nakonec pošly na nějakou plíseň, takže zase, být na jejím místě, spojila bych svou kletbu i s Berkanou. Navíc, i v království byli všichni zdrávi, sice spali, ale ve zdraví.
No a to by mohlo stačit, vlastně jste chtěla tři runy.
4) Norny přikládám zde:
(A jelikož jsem jako vy a nerada kreslím lidi, vyřešila jsem to po svém – v těch obličejích ve skutečnosti mají nalepené třpytky, aby vypadaly mysticky, bohužel to nejsem schopná vyfotit, a tak si asi jen říkáte „co to?“. No ale má představa je taková, že podíváte-li se norně do tváře, vidíte jen nezměrnou hlubinu vesmíru. Ony přece nejsou lidé.)
5) Moc ráda jsem pro vás sepsala verše z mé oblíbené písně, která se dotýká runy Sowulo. Snad vás potěší, stejně jako mě!
6)
Vyřešené čaroku je potom zde:
Nepatří sem runa Kaunaz, protože nepatří do druhého aettu.
Nu a to je vše. Moc vám děkuji za další krásný školní rok, paní profesorko. Moc doufám v další ročník a těším se na něj již dnes!
Přeju vám krásné prázdniny, plné odpočinku.
S úctou
Beteramis Athenodoros