Zadání domácího úkolu
Vyberte si jedno ze zadání a to zpracujte, jak nejlépe umíte.
Zadání č. 1
Vyberte si jedno z pojetí živlů, jak jsme si je představili v hodině. Každý živel mi vyfoťte. Tvořivosti meze nekladu, můžete vyjít ven, můžete stvořit „koláž“ předmětů a různých prvků, spojit obojí. Očekávám 5 fotografií či koláží vašich vlastních snímků. (U indiánského pojetí chci i „zvuk“, u čínského „pohyb“ atd.)
Zadání č. 2
Nakreslete či namalujte, co jste spatřili v Živlové sluji.
Zadání č. 3
Stvořte báseň, která bude vycházet z představy živlů, jak je vnímali američtí Indiáni. Bude to báseň bojovná, óda, veršovaná bajka, nebo snad píseň válečníka? Je to zcela na vás. Hlavní roli zde však musí mít jednotlivé živly a totemová zvířata. (alespoň 16 veršů)
Vypracování
Dobrý den, posílám trojku:
Obešel jsem celý svět,
moudrost svou chtěl získat zpět.
Hledal jsem ji v dálných krajích,
šel pro ni na východ, na jih,
ani sever nedal mi ji–
proč mě moudrost stále míjí?!
V zoufalosti hledím vzhůru,
když tu náhle moji chmuru
máchnutím svých mocných křídel
odežene horský orel.
Sleduji ho bystrým okem,
potom vyjdu rychlým krokem.
Tuším, vím já, kam mě vede:
za mou touhou, za výhledem,
který otevře mé oči–
Hle! Vlk do cesty mi skočí.
Neváhám už ani chvíli,
běžím vstříc ke svému cíli!
Kam? To po cestě se dovím.
Duše hoří ohněm novým.
Dny a noci míjí záhy,
země dopřává mi vláhy.
Žádný déšť však, žádná řeka
neuhasí, co mě čeká.
Za sluncem, co už se sklání,
ženu já se bez váhání.
Tam na břehu mezi stromy
cosi větev v půli zlomí.
Hladina se kalem čeří,
medvěd s proudem nesoupeří…
Otočím se k vodě zády.
Poznal já jsem, proč jsem tady.
Moudrost bláznovo je snění:
život nepřítelem není!
Kdo by chápat věci chtěl,
ten na život zapomněl.
Smyslem jsem já, já jsem smysl,
pokojná je moje mysl.
Stepí zavanutou sněhem
vydávám se za příběhem,
který píšu žitím sám.
Kterou cestou se teď dám?
Bizon ukáže mi směr,
to jen kdybych zapomněl…
Nina Yozhinski