Soutěže 1916
Výuka 2205
Semináře 753
Nebelvír

Autor: James Kelly Johnson
Práce odevzdána: 1. 1. 2023 23:57
Předmět: Druidi a jejich umění, 2. A
Termín: 9. termín

Zadání domácího úkolu

V letošním roce nám dělalo společnost 15 zvířat: kos, jelen, laň, sova, orel, losos, zmije, kanec, prasnice, vlk, liška, havran, labuť, jeřáb a jestřáb.

Vyberte si jedno z nich, které bude Vaším průvodcem v eseji.

Všechny následující části jsou povinné.

 

A. Pohledem druida: kritické čtení

Přečtěte si znovu výklad k vybranému zvířeti a vypište z něj pět informací, které odpovídají jedné z následujících čtyř možností (nemusíte využít všechny, ale bylo by milé, kdyby se ve Vašem vypracování objevily alespoň dvě různé):

  1. Informace známá, to, co jste už věděli – k této informaci připište nějaké její rozšíření, které Vás k ní napadne.
  2. Informace, která odporuje tomu, co víte – k této informaci připište, jak by to mělo být správně.
  3. Nová informace – k této informaci připište, čím Vás zaujala, jestli Vám něco připomněla.
  4. Nejasná nebo naopak poutavá informace, která stojí za další pátrání, o které by stálo za to vědět víc – ano, přesně tak, připište, co jste se při svém pátrání dozvěděli nového, zajímavého.

 

B. Pohledem ovata: znám své zvíře (splňte obě části B1 i B2, v první výběr z variant 1a, nebo 1b)

B1a. Napište pět zajímavostí ke zvoleném zvířeti jako zoologickému druhu.

Pokud chcete psát číselné údaje, pak je vyjádřete také obrazně, inspirujte se třeba myší v Cimrmanově informačním šapitó, není však podmínkou.

B1b. Vytvořte ke svému zvířeti pětilístek, tj.:

1. řádek: název Vašeho zvířete

2. řádek: dvě přídavná jména, která popisují vlastnosti Vašeho zvířete

3. řádek: tři slovesa, která vyjadřují, co Vaše zvíře dělá

4. řádek: čtyři slova, která tvoří sousloví nebo větu a vztahují se k Vašemu zvířeti

5. řádek: jedno podstatné jméno, které vyjadřuje podstatu Vašeho zvířete.

B2. Na každé z karet byla společně se zvířetem vyobrazena i nějaká rostlina. Určete, která by to mohla být na Vaší kartě. Napadá Vás nějaký důvod, proč se na dané kartě vyskytuje právě tato rostlina, jak souvisí s Vaším zvířetem?

Rostliny pro výběr (v abecedním pořadí): břečťan, bříza, buk, cesmína, dub, jeřáb, jestřábník chlupáček, kakost, líska, pampeliška, pelyněk, rákos, rulík, sněženka, tis, vikev.

 

C. Pohledem barda: příběhy a písně

Uveďte svůj oblíbený příběh, píseň... nebo i obraz či sochu, máte-li, a stručně je popište, nejen o čem jsou nebo jak vypadají, ale především čím Vás zaujaly. 

 

D. Pocta Vašemu zvířeti – výběr z variant:

D1. Den s Vaším zvířetem

Vezměte si něco, co Vám bude Vaše zvíře připomínat (vytištěný obrázek, figurku, snítku spřízněné rostliny, cokoliv, co Vás napadne), a to noste celý den při sobě. Pokuste se všímat, jak se vlastnosti Vašeho zvířete promítají do světě kolem Vás nebo do Vašeho chování, ať vědomě, nebo nevědomě.

Svůj den a projevy Vašeho zvířete popište, včetně onoho předmětu, který jste si vybrali.

D2. Napište příběh o Vašem zvířeti

Dovolte zvířeti, aby pomohlo druidovi nebo aby jinak projevilo některou ze svých vlastností.

D3. Nakreslete nebo vytvořte (vymodelujte, poskládejte) své zvíře

Do svého obrázku nebo výsledné fotografie Vašeho modelu či origami zakomponujte i symboly toho, co zvíře představuje. Ty prosím představte (vysvětlete) v doprovodném textu.

D4. Vytvořte hádanku, křížovku či bludiště inspirované Vaším zvířetem

 

 

Vypracování

Dobrý večer slečno Heky,

posílám esej - jako zvířecího průvodce jsem si vybral vlka. Omlouvám se za krátké vypracování a za to, že nepošlu další dvě eseje, bohužel jsem teď u mudlů v takové situaci se školou, že to nezvládnu...

 

A. Pohledem druida: kritické čtení

Přečtěte si znovu výklad k vybranému zvířeti a vypište z něj pět informací, které odpovídají jedné z následujících čtyř možností (nemusíte využít všechny, ale bylo by milé, kdyby se ve Vašem vypracování objevily alespoň dvě různé):

  1. Informace známá, to, co jste už věděli – k této informaci připište nějaké její rozšíření, které Vás k ní napadne.
  2. Informace, která odporuje tomu, co víte – k této informaci připište, jak by to mělo být správně.
  3. Nová informace – k této informaci připište, čím Vás zaujala, jestli Vám něco připomněla.
  4. Nejasná nebo naopak poutavá informace, která stojí za další pátrání, o které by stálo za to vědět víc – ano, přesně tak, připište, co jste se při svém pátrání dozvěděli nového, zajímavého.

A. 1 - Znám fakt, že vlci tvoří páry na celý život. Je rozšířenou mýlkou, že vlci tvoří přísně hierarchizované smečky, s "alfa" jedinci v jejich čele. Tento omyl vznikl, protože podobné chování nastává pouze v zajetí, kdy na vlky musí působit nemálo stresu, a proto se chovají jinak než ve volné přírodě. Tam tvoří rodinné skupiny, které vede vlčí "manželský" pár, společně s jejich potomky, jak těmi nejmenšími, tak odrostlými vlčaty.

 

B. 1 - Příběh o Cúchulainnovi - jeho část, popisovanou ve výkladu jsem neznal. Slyšel jsem o původu jeho jména, které má význam Cullanův pes. Přišel k němu tehdy, když v sebeobraně zabil psa kováře Cullana, a nabídl jeho majiteli odškodné - celý rok na sebe vzal funkci, kterou vykonával pes a kovárnu hlídal a chránil.

 

C. 2 - Jedno z pojmenování pro vlky zní Madadh-Allaidh, neboli "divocí psi." Ve skutečnosti by to ale mělo být spíše obráceně, dle mého názoru. Když totiž uvážíme domestikaci, na jejímž konci jsou naši čtyřnozí kamarádi, dojdeme na její počátek - k divokému vlku. Nejsou tím pádem naopak psi "ne-divokými vlky"?!

 

D. 4 - Další věc, která souvisí spíše obecněji s procesem domestikace - přijde mi fascinující, jaký je proces vývoje domestikovaného zvířete, na jehož začátku je divoký tvor, ze své povahy k člověku nedůveřivý, a na konci chlupáč, který běhá za míčkem a nechá se drbat na břiše, rozvalený na zemi...

 

E. 4 - Na konci výkladu je zmínka o vlčích jezdcích. Nemohu si pomoci, než uvažovat, zda by bylo při urovnání očitých problémů (velikost vlků a lidí, absence správného sedla a nezkušenost lidí s výcvikem jezdeckých vlků) reálně možné, během dalších tisíců let vývoje, naučit vlky nosit na hřbetě lidské jezdce. Asi ne, a skončili bychom zle pokousaní, poškrábaní a potlučení. Ale mohli bychom se o to alespoň pokusit...

 

B. Pohledem ovata: znám své zvíře (splňte obě části B1 i B2, v první výběr z variant 1a, nebo 1b)

B1b. Vytvořte ke svému zvířeti pětilístek, tj.:

1. řádek: název Vašeho zvířete

2. řádek: dvě přídavná jména, která popisují vlastnosti Vašeho zvířete

3. řádek: tři slovesa, která vyjadřují, co Vaše zvíře dělá

4. řádek: čtyři slova, která tvoří sousloví nebo větu a vztahují se k Vašemu zvířeti

5. řádek: jedno podstatné jméno, které vyjadřuje podstatu Vašeho zvířete.

 

Vlk

Mrštný, inteligentní

Loví, vyje, toulá se

Pár na celý život

Věrnost

 

 

B2. Na každé z karet byla společně se zvířetem vyobrazena i nějaká rostlina. Určete, která by to mohla být na Vaší kartě. Napadá Vás nějaký důvod, proč se na dané kartě vyskytuje právě tato rostlina, jak souvisí s Vaším zvířetem?

Na kartě Vlka se nachází sněženka. Těžko říct, jak by mohla souviset s vlkem, ale napadly mě dvě vysvětlení. Buď může jít o souvislost s výkladem, kdy vlk nese souvislost s osamělostí, nasloucháním svému vnitřnímu já. Sněženka je také osamělá, když jako první - osamocena - vyráží ze země, mnohdy ještě z pomalu, ale jistě, tajícího sněhu.
Druhá souvislost mě napadla při pohledu na něžná kvítka, která ve mě vyvolaly představu věrného páru, tvořeného dvěma vlky, kteří navzdory mylným představám některých lidí tvoří partnerská pouta na celý život...

 

C. Pohledem barda: příběhy a písně

Uveďte svůj oblíbený příběh, píseň... nebo i obraz či sochu, máte-li, a stručně je popište, nejen o čem jsou nebo jak vypadají, ale především čím Vás zaujaly. 

 

Mým oblíbeným příběhem, ve kterém vystupuje vlk, je kniha, popisující život vlčete, jeho nástrahy a těžkosti. Vlček se nakonec dostane k lidem a zažije s nimi mnohá trápení, musí bojovat v psích zápasech a jeho osud se zdá být zpečetěn, ale nakonec pozná i lidskou dobrotu a jeho příběh má šťastný konec. Název knihy se skrývá v tajence =)

 

 

D. Pocta Vašemu zvířeti – výběr z variant:

D4. Vytvořte hádanku, křížovku či bludiště inspirované Vaším zvířetem

 

1. - Netvor, který terorizoval francouzský venkov v 18. století - vina byla přisuzována právě vlkovi, kvůli čemuž na ně byly pořádány obrovské hony a mnoho jich zahynulo.

2. - Symbol válečných veteránů

3. - Oměj ...

4. - Plemeno psa, vzniklé křížením vlka a německého ovčáka

5. - Vlkodlak

6. - Vlk ze severské mytologie, ukousl ruku Týrovi

7. - Proces, kterým vznikl z vlka pes

8. - Vlk v rouše ...

9. - Irský hrdina, který na sebe přijal úděl hlídacího psa.

 

 

S pozdravem a přáním krásného Nového roku,

James Kelly Johnson