Zadání domácího úkolu
V letošním roce nám dělalo společnost 15 zvířat: kos, jelen, laň, sova, orel, losos, zmije, kanec, prasnice, vlk, liška, havran, labuť, jeřáb a jestřáb.
Vyberte si jedno z nich, které bude Vaším průvodcem v eseji.
Všechny následující části jsou povinné.
A. Pohledem druida: kritické čtení
Přečtěte si znovu výklad k vybranému zvířeti a vypište z něj pět informací, které odpovídají jedné z následujících čtyř možností (nemusíte využít všechny, ale bylo by milé, kdyby se ve Vašem vypracování objevily alespoň dvě různé):
- Informace známá, to, co jste už věděli – k této informaci připište nějaké její rozšíření, které Vás k ní napadne.
- Informace, která odporuje tomu, co víte – k této informaci připište, jak by to mělo být správně.
- Nová informace – k této informaci připište, čím Vás zaujala, jestli Vám něco připomněla.
- Nejasná nebo naopak poutavá informace, která stojí za další pátrání, o které by stálo za to vědět víc – ano, přesně tak, připište, co jste se při svém pátrání dozvěděli nového, zajímavého.
B. Pohledem ovata: znám své zvíře (splňte obě části B1 i B2, v první výběr z variant 1a, nebo 1b)
B1a. Napište pět zajímavostí ke zvoleném zvířeti jako zoologickému druhu.
Pokud chcete psát číselné údaje, pak je vyjádřete také obrazně, inspirujte se třeba myší v Cimrmanově informačním šapitó, není však podmínkou.
B1b. Vytvořte ke svému zvířeti pětilístek, tj.:
1. řádek: název Vašeho zvířete
2. řádek: dvě přídavná jména, která popisují vlastnosti Vašeho zvířete
3. řádek: tři slovesa, která vyjadřují, co Vaše zvíře dělá
4. řádek: čtyři slova, která tvoří sousloví nebo větu a vztahují se k Vašemu zvířeti
5. řádek: jedno podstatné jméno, které vyjadřuje podstatu Vašeho zvířete.
B2. Na každé z karet byla společně se zvířetem vyobrazena i nějaká rostlina. Určete, která by to mohla být na Vaší kartě. Napadá Vás nějaký důvod, proč se na dané kartě vyskytuje právě tato rostlina, jak souvisí s Vaším zvířetem?
Rostliny pro výběr (v abecedním pořadí): břečťan, bříza, buk, cesmína, dub, jeřáb, jestřábník chlupáček, kakost, líska, pampeliška, pelyněk, rákos, rulík, sněženka, tis, vikev.
C. Pohledem barda: příběhy a písně
Uveďte svůj oblíbený příběh, píseň... nebo i obraz či sochu, máte-li, a stručně je popište, nejen o čem jsou nebo jak vypadají, ale především čím Vás zaujaly.
D. Pocta Vašemu zvířeti – výběr z variant:
D1. Den s Vaším zvířetem
Vezměte si něco, co Vám bude Vaše zvíře připomínat (vytištěný obrázek, figurku, snítku spřízněné rostliny, cokoliv, co Vás napadne), a to noste celý den při sobě. Pokuste se všímat, jak se vlastnosti Vašeho zvířete promítají do světě kolem Vás nebo do Vašeho chování, ať vědomě, nebo nevědomě.
Svůj den a projevy Vašeho zvířete popište, včetně onoho předmětu, který jste si vybrali.
D2. Napište příběh o Vašem zvířeti
Dovolte zvířeti, aby pomohlo druidovi nebo aby jinak projevilo některou ze svých vlastností.
D3. Nakreslete nebo vytvořte (vymodelujte, poskládejte) své zvíře
Do svého obrázku nebo výsledné fotografie Vašeho modelu či origami zakomponujte i symboly toho, co zvíře představuje. Ty prosím představte (vysvětlete) v doprovodném textu.
D4. Vytvořte hádanku, křížovku či bludiště inspirované Vaším zvířetem
Vypracování
Dobrý den. Zde máte mou esej :)
Název - Zmije
A.
1. Fakt, že se hady uctívali byl pro mě nový. Měla jsem jen za to, že znak hada používají křesťané jako znak zla. Je proto hezké ho vidět v novém světl (zvlášť když to je moje kolejní zvíře)
2. Nevěděla jsem, že had může být považován za znak sexuality. Tím jak jsou pro některé lidi slizcí, je můžou považovat za odporné.
3. Věděla jsem, že had je spojený s léčením - myslím, že některé hadí jedy můžou i léčit ovšem stále se to zkoumá a je příliš nebezpečné to testovat jen tak
4. Netušila jsem, že má schopnost se prosmýknout do Jiného světa. Hned to z něj dělá lepší zvíře a ne něco ošklivého a zlého.
5. Věděla jsem, že hadí svlékání připomíná regeneraci - i někteří pavouci se svlékají a řekla bych, že to vypadá mnohem hůř než to hadí. Minimálně je to více děsivé
B.1a
1.Zmije obecná je nejvíc rozšířený had na světě.
2.Její uštknutí může bez problému zabít malé savce, ale jelikož ho má málo, tak nám jako lidem nic moc nehrozí pokud nejsme alergičtí.
3.Přes zimu hibernuje a na jaře se nejen sluní ale i páří
4. V ČR je Zmije vysoce chráněná a to ve všech stádiích
5. Ačkoliv je jedovatá, tak je velmi plachá, tkaže se lidem pokud možno vyhýbá
B2. Myslím, že to je břečťan. Myslím, že to znázorňuje ovíjivost a kroucení hada protože břečťan se ovine kolem stromu například a vypadá jako had s listy. Když se na břečťan podíváme pozorněji, tak můžeme vidět, jak jeho stonek nebo dřevo (podle toho jaký druh to je) se ovíjí kolem nějakého předmětu nebo se samovolně kroutí, když je spuštěný. Onen stonek je totiž stejně pružný jako had a ony listy mohou připomínat vzor, která na sobě zmije má. Břečťan jedovatý pro lidi není (ale i tak bychom ho jíst neměli) ale je jedovatý převážně pro kočky a psy.
C. Vybrala jsem si sochu Persea a poražené medůzy, která má místo vlasů zmije. Doufám, že se to počítá. Obrázek jsem vám nahrála do galerie. Na soše můžeme vidět Persea, který právě porazil medůzu a její hlavu drží vítězně zvedlou. Jelikož miluju mytologii, tak mě tato socha zaujala už jen díky příběhu, který skrývá. A samotnou živou medůzu mám taky moc ráda. Její příběh je ovšem nejasný. Někteří tvrdí, že je to prostě bezcitné monstrum, ale většinou nepátrají po důvodu. Důvod jejího chování je, ale toto bohužel není k tématu zmije :) Kdyby jste o něj měla zájem, tak můj sovinec je otevřen :)
Na soše můžeme vidět meč, kterým jí Perseus skolil. Jediné, co mě na oné soše mrzí je to, že tam hlava medůzy není tak detailně vypracovaná, takže její vlasy skutečně připomínají vlasy a ne mrtvé zmije, které volně visí dolů. Můžeme také vidět, že muž stojí na její mrtvole a není tam tolik vidět, že byla od pasu dolů had, což by bylo hezké, ale socha by pak byla asi obří a neskladná.
D.3 Vybrala jsem si kreslení obrázku. Vybrala jsem si pro ztvárnění motiv z křesťanství - tudíž jak se Zmije obtáčí kolem jablka pokušení a našeptává Evě, aby spáchala hřích (proč zase ženská?)
D4. Jako bonus jsem omylem udělala i křížovku...myslela jsem si, že to je další zadání a tak jsem jí udělala. Až pak jsem pochopila, že to je jen další varianta, ale i tak jí posílám:)
Děkuju za krásný rok a doufám, že se ještě u něčeho uvidíme.
PS: všechny obrázky jsou ve školní galerii
S pozdravem a šátečkem...Annya Liddle