Zadání soutěže
Hezký den,
vítejte u nové soutěže inspirované obrázkem Milana Kocmánka:
Soutěž má pět částí – a je jen na Vás, které se rozhodnete splnit.
I. Identifikujte zvířata z knižní obálky, chci tedy vědět, jakým názvem se exponáty v kabinetu obvykle pyšní, připište též číslo, které nahradilo cedulku s pojmenováním:
a. Dřevohryz pobřežní
b. Hmyzochňap noční
c. Ploutvonoh vánoční
d. Snášelka nádvorní
e. Stromolezka rezavá
Za každé správně určené zvíře (název + číslo z obrázku) získáte jeden srpec.
II. Vžijte se do role kantora A a vymyslete 5 důvodů pro nová pojmenování.
Za každý z pěti argumentů můžete získat po jednom srpci.
III. Vžijte se do role profesorky B a vymyslete 5 důvodů pro zachování "tradičních" názvů.
I v této části Vás čeká jeden srpec za argument.
IV. Vymyslete nové názvy pro pět zvířat známých i mudlům.
Tři budete mít zadané, dvě si vybíráte sami – neopakujte prosím zvířata z úvodního obrázku.
a. Kočka domácí
b. Liška obecná
c. Žirafa síťovaná
d. ?
e. ?
Za každý úplný, tedy dvouslovný název, i zde získáte jeden srpec.
V. Vymyslete nové názvy pro pět kouzelných tvorů, opět budete mít tři zadané a dva si volíte podle vlastního uvážení.
Nenechte se prosím zmást běžným jednoslovným pojmenováním, jak je uvádí Mlok – i zde chci jméno jak rodové, tak i druhové.
a. Bazilišek
b. Fénix
c. Testrál
d. ?
e. ?
Odměna stejná jako v předchozí části – jednoslovné pojmenování se nepočítá.
Extra třídy se mohou dočkat symbolického srpce navíc.
Těším se na Vaše vypracování,
věřím, že Vám nebude činit žádné potíže zůstat v mezích slušnosti.
Heky
Vypracování
Krásný den, madam Centaurix,
vypadá to zajímavě, ale popravdě se trošku bojím vypracování :D Proč to ale nezkusit O:)
I. Identifikujte zvířata z knižní obálky
a. Dřevohryz pobřežní - Bobr evropský - 5
b. Hmyzochňap noční - Netopýr velký - 1
c. Ploutvonoh vánoční - Kapr obecný - 3
d. Snášelka nádvorní - Kur domácí - 4
e. Stromolezka rezavá - Veverka obecná - 2
II. Vžijte se do role kantora A a vymyslete 5 důvodů pro nová pojmenování.
- Tato nová pojmenování na rozdíl od těch původních již podle názvu prozradí nejvýraznější vlastnosti daného tvora
- Lépe se díky tomu názvy zapamatují
- Pro děti bude učební efekt vyšší, protože s pojmenováním zvířátka se dítě tyto vlastnosti rovnou dozví
- Akce nového pojmenovávání zvířat může být dobrou společenskou akcí, může se pozvat k vymýšlení široká veřejnost a vzroste u lidí zájem o přírodu
- Ve snaze vymýšlet nová pojmenování se mohou i dospělí dozvědět nové vlastnosti zvířat, které doteď netušili a neměli potřebu zjišťovat
III. Vžijte se do role profesorky B a vymyslete 5 důvodů pro zachování "tradičních" názvů.
- Vnese to chaos do pojmenovávání tvorů
- Nese to s sebou mnoho otázek, jako třeba - budou se uznávat i staré názvy, nebo jen nové? Kdo to rozhodne?
- Dospělí se s dětmi často nepochopí, protože pokud začneme učit děti ve škole nová pojmenování zvířat a budou si o zvířátcích vyprávět s někým dospělým, on je pravděpodobně nepochopí a bude je učit, že správně se zvíře jmenuje jinak a u dítěte dojde k rozporu v tom, kdo má pravdu, zda babička, nebo paní učitelka
- Není to otázka jenom naší republiky, ale musel by se dostatečně informovat celý svět, budou se muset opravovat učební podklady a slovníky pro všechny, kteří se učí náš jazyk; to vůbec není jednoduché
- Tradiční názvy jsou kratší a snáze zapamatovatelnější
IV. Vymyslete nové názvy pro pět zvířat známých i mudlům.
a. Kočka domácí - Myšilovka ohebná
b. Liška obecná - Rezekožíšek lesní
c. Žirafa síťovaná - Dlouhokrčka strakatá
d. Zebra stepní - Pyžamkokopýtko černobílý
e. Hlemýžď zahradní - Domečkones šťopkookatý
V. Vymyslete nové názvy pro pět kouzelných tvorů
a. Bazilišek - Veledlouhopáteřník jedovatý
b. Fénix - Ohnivák létavý
c. Testrál - Kostrokopýtko neviditelný
d. Hrabák - Hustokožíšek zlodějíček
e. Qilin - Vhleddoduše nádherný
Nakonec mě to celkem bavilo :) Moc děkuji za krásnou soutěž!
Mějte se nádherně!
Enola Gatito