Zadání domácího úkolu
Splňte všechny části, alespoň jednu z textových částí přepište vlastnoručně také runami.
1. Runový příběh 3. aettu
Vezměte si osm run třetího aettu, ke každé z nich přiřaďte právě jedno klíčové slovo či sousloví a vytvořte kratičký, nicméně souvislý text, ve kterém se tato slova objeví v tom pořadí, jaké mají ve futharku (počítá se první výskyt daného slova).
Runová slova zvýrazněte.
Příklad z 1. aettu: zasvěcen Freyovi (Fehu – bohatství, Uruz – divoký býk, Thurisaz – obr, Ansuz – bůh, Raido – cesta, Kenaz – plamen, Gebo – dar, Wunjo – přání)
Frey (1. aett) se zálibně rozhlédl po svém domově, Álfheimu, každý kout svědčil o bohatství (Fehu), a přesto se hluboko uvnitř sebe nedokázal zbavit určité nespokojenosti, cítil neklid jako divoký býk (Uruz), nikde neměl stání, a tak vyrazil do Ásgardu za svým otcem Njordem. Nejdříve ale zavítal do Valhally, a když viděl Ódina ve společnosti einherjů, neodolal pokušení a tajně vystoupal na jeho trůn Hlidskjálf, odkud bylo vidět do všech světů. Jakmile pohlédl do Jötunheimu, domova obrů (Thurisaz), spatřil nádhernou ženu, která ho okamžitě upoutala. Nejkrásnějšímu z bohů (Ansuz) bylo okamžitě jasné, že je ztracen, jeho bezstarostný život se mu náhle zdál šedivý, když v něm nebyla ona, Gerd. Trudnomyslně vešel do domu svého otce a poddal se sebelítosti. Tehdy Njord vyslal za svým synem Skírniho, světlého álfa, aby udělal vše, co je v jeho moci, a Freyovi pomohl. Jakmile Skírni zjistil, co je příčinou trápení jeho pána, ihned se vydal na cestu (Raido) za překrásnou obryní Gerd. Vypověděl jí, jakým plamenem (Kenaz) hoří touha ve Freyově srdci a nabídl jí vzácné dary (Gebo), jen aby vyslyšela Freyovo přání (Wunjo) a stala se jeho ženou.
Jak vidíte, příběh nemusí být původní – jde o Vaše zpracování, nalezení run a jejich zasazení ve správném pořadí.
2. Zpodobení runy obrázkem a verši
Každou z run jsme si představovali pomocí obrázku a veršů z runové básně.
2A. Nakreslete obrázek, který bude vystihovat význam jedné z run třetího aettu – připište komentář, který vysvětlí alespoň tři motivy, které jste na obrázku použili a které se vztahují k významu dané runy.
2B. Vytvořte vlastní rýmované čtyřverší, které vystihne význam jedné z run třetího aettu. (Může, ale nemusí jít o stejnou runu jako v 2A.)
Pokud Vám čtyři verše nebudou stačit, nevadí, může básnit i dál, čtyři verše jsou však minimum.
3. Runový talisman/amulet
Vyberte si tři z run třetího aettu a popište, pro jaké příležitosti byste z nich vytvořili talismany/amulety (pro tyto účely prosím považujte oba výrazy za synonyma, bez rozlišení významu).
Připište také, jakou barvou (a proč) byste je namalovali/vybarvili.
Jeden skutečně vytvořte a vyfoťte i se svou jmenovkou.
4. Runy kolem nás
4A. Rozhlédněte se kolem sebe a pokuste se zahlédnout tvar jedné z run 3. aettu. Pošlete dvě fotografie, na jedné runu zvýrazněte, abych ji na první pohled viděla také.
4B. Najděte příběh, báseň, obraz či jiné umělecké dílo, které se nevztahuje k severské mytologii, ale ve kterém přesto vidíte významy některé z run třetího aettu. Vysvětlete, čím a jak Vám dané dílo runu připomíná.
Příklad k 4A z 2. aettu – pohled z Vyšehradu na Vltavu
...když člověk chce, najde na tomto snímku celý 2. aett:
Zleva doprava: Hagalaz, Natuhiz (nahoře), Sowulo, Isa, Pertho, Jera, Eihwaz, Algiz.
Vypracování
Dobrý den, paní profesorko,
posílám svou závěrečnou esej:
1) Smutný příběh
(teiwaz - právo, berkana - bříza, ehwaz - týmový duch, mannaz - člověk, laguz - voda, inguz - touha, dagaz - denní světlo, othila - domov)
Seděl pod svým neoblíbeným kořenem Ygdrassilu a zuřil.
Jakým právem (teiwaz) mu ten zatracený osel (pardon, orel) posílá tak nehorázné vzkazy? Není to ani dvě otočky kolem kmenu, co mu ta chlupatá hryzohadice vyřizovala, že si má jít ničit nějakou zakrslou břízu (berkana) a ne světový strom. Že se od něj očekává, že projeví nějakého týmového ducha (ehwaz) při péči o Yggdrasil, stejně jako ostatní obyvatelé světa (haha, hned odeslal zpátky vzkaz, ať se vážený pan orlopako nejdříve podívá, jak se k větvím Yggdrasilu chová člověk (mannaz) - vedle tohohle druhu je on přeci ještě pořád stromomil!). Dnes ale ta zakrslá chlupatice přihopkala s odpovědí, že se má jít zchladit do vod Elivág (laguz), jestli se mu zdá, že je stromomil.
Jak jen on zuří!! Do poslední šupiny touží (inguz) zakroutit tomu oslovi krkem, ale nemůže přes ten zatracený kořen vylézt ani na denní světlo (dagaz), natož na druhou stranu světa! Nejraději by celý tenhle svůj zatracený "domov" (othila) pod kořenem rozsápal, vždyť je to normální vězení!!
Lačně se zakousl do kořene a začal ho trhat. Však on ho jednou udolá!
2) A - Laguz
(Hlavními motivy zde jsou vlny, měsíc a třpytivá zrcátka na hladině. Vlny i měsíc jsou asi jasné, vysvětlovali jsme si jejich spojení s runou na hodině - vlny zde tedy značí vodní sílu, její proměnlivost a neustálý pohyb, měsíc naopak odkazuje k emocím, k výzvě ponořit se do svého nitra, odhalit tajemství, která sami před sebou skrýváme. Třpytivá zrcátka jsem přidala kvůli norské básni, kterou jsme četli na hodině:
"Voda padá volně z hory
zlaté cetky jsou tolik ceněné."
Už na hodině mne napadlo, že se tu spíš než o skutečném zlatě a jeho pomíjivosti mluví právě o tomto vodním třpytu - který je nádherný a přitom nepolapitelný. Dokonalá iluze zlata, které si nejeden básník a milovník vody musí cenit. Přitom ano, nese význam, který jsme si na hodině říkali, tedy ten, že cetky jsou jen iluzí.)
B) Laguz
Ač země lidí na dosah ruky zdá se,
vodní proud mocný na sílu tvou ptá se.
Zpytuj svou duši, před bohy klekni!
Před mocí vody pokorně smekni.
3)
Berkana - talisman pro ženy, které chtějí otěhotnět, donosit a porodit zdravé dítě; případně pro ženy, které mají problém s tvorbou mléka a chtějí podpořit jeho produkci (i v té runě vidím dva mateřské prsy - je to pro mě naprosto mateřská runa, plná mízy a zdravého růstu, pomůže ve všech zmíněných aspektech); vyvedla bych ho světle a tmavě zelenou, což je podle mě barva přírody, zdraví a růstu.
Laguz - talisman pro lidi, kteří cestují po moři (ať už pravidelně na menší vzdálenosti jako např. rybáři, nebo pro zámořské plavby); barva by měla být modrá, případně modrobílá - rozhodně ale světlejší, aby přinášela "klidné vody".
Othila - talisman pro novomanžele, aby s jeho pomocí dokázali založit (a udržovat) domov pro novou rodinu; jelikož jde o velmi stabilní runu, nezbytnou k dlouhodobému pocitu štěstí, vyvedla bych ji v barvách, jaké by si dotyční novomanželé zvolili - věřím, že každý má své vlastní barvy, které ho činí šťastným, nechtěla bych dotyčným vnucovat svou představu "šťastných barev".
Sama jsem vytvořila talisman pro runu Laguz. Vyvedla jsem ho na škebli, což se podle mě k mořským cestám báječně hodí. Podkladově je škeble bílá, což je podle mě barva klidu a mírnosti.
4) A - hledala jsem poměrně dlouho, pořád jsem doufala, že najdu něco zásadního. Našla jsem proto starý dub, který měl větve tak propletené, že jsem si byla jistá, že z jeho fotky nakonec něco bude. Ale věřte nebo ne, nakonec jsem našla takové zoufalečky, až se za ně stydím. Tak jsem alespoň našla dvě runy - othilu a berkanu (plus bych mohla najít několikrát laguz, ale byl by vždy natočený, v rozsedlinách dvou větví, což mi v případě stromu přijde dost laciné). A taky je tam jedno gebo, což jsme hledat nemuseli, ale je tam! V levém dolním rohu!
A povšimněte si v kroužku malé Ratatosky, která nese vzkaz na roli pergamenu - no není to nádherné? Škoda že jde o dub a ne o jasan!
B) A tedy, asi vás nepřekvapí, když vám pošlu odkaz na mou oblíbenou píseň o vodě. Je to modlitba za vodu, ve které vidím runu laguz. I tohle konkrétní zpracování mi k runě sedí asi nejvíce, ten výrazový tanec je jako rituál z přírodní magie, text je krásný, v hudbě slyším zurčení vody, její sílu, i smutek plynoucí z toho, že ji ztrácíme. Je to plné emocí, krásy, energie...
Hradistan & Jiri Pavlica - Modlitba za vodu
5) A ještě tedy poslední odstavec přepsaný runami...
A tímto končím. Moc děkuji za skvělý předmět, madam, bylo mi velkou ctí ho u vás studovat. Děkuji za třetí ročník, za krásné výklady a ještě lepší zadání úkolů. Dost mne mrzí, že jsem letos příliš nestíhala, několik úkolů jsem opravdu vypracovat chtěla, představu Múspellu mám v hlavě doteď a asi si ji stejně budu muset namalovat, jen tak pro radost. Každopádně vám děkuji za milá a podnětná hodnocení, vážila jsem si každého jednoho z nich.
Mějte hezké prázdniny, paní profesorko. Snad se zase někdy v nějaké třídě potkáme.
S úctou
Beteramis Athenodoros