Zadání domácího úkolu
Splňte všechny části, alespoň jednu z textových částí přepište vlastnoručně také runami.
1. Runový příběh 3. aettu
Vezměte si osm run třetího aettu, ke každé z nich přiřaďte právě jedno klíčové slovo či sousloví a vytvořte kratičký, nicméně souvislý text, ve kterém se tato slova objeví v tom pořadí, jaké mají ve futharku (počítá se první výskyt daného slova).
Runová slova zvýrazněte.
Příklad z 1. aettu: zasvěcen Freyovi (Fehu – bohatství, Uruz – divoký býk, Thurisaz – obr, Ansuz – bůh, Raido – cesta, Kenaz – plamen, Gebo – dar, Wunjo – přání)
Frey (1. aett) se zálibně rozhlédl po svém domově, Álfheimu, každý kout svědčil o bohatství (Fehu), a přesto se hluboko uvnitř sebe nedokázal zbavit určité nespokojenosti, cítil neklid jako divoký býk (Uruz), nikde neměl stání, a tak vyrazil do Ásgardu za svým otcem Njordem. Nejdříve ale zavítal do Valhally, a když viděl Ódina ve společnosti einherjů, neodolal pokušení a tajně vystoupal na jeho trůn Hlidskjálf, odkud bylo vidět do všech světů. Jakmile pohlédl do Jötunheimu, domova obrů (Thurisaz), spatřil nádhernou ženu, která ho okamžitě upoutala. Nejkrásnějšímu z bohů (Ansuz) bylo okamžitě jasné, že je ztracen, jeho bezstarostný život se mu náhle zdál šedivý, když v něm nebyla ona, Gerd. Trudnomyslně vešel do domu svého otce a poddal se sebelítosti. Tehdy Njord vyslal za svým synem Skírniho, světlého álfa, aby udělal vše, co je v jeho moci, a Freyovi pomohl. Jakmile Skírni zjistil, co je příčinou trápení jeho pána, ihned se vydal na cestu (Raido) za překrásnou obryní Gerd. Vypověděl jí, jakým plamenem (Kenaz) hoří touha ve Freyově srdci a nabídl jí vzácné dary (Gebo), jen aby vyslyšela Freyovo přání (Wunjo) a stala se jeho ženou.
Jak vidíte, příběh nemusí být původní – jde o Vaše zpracování, nalezení run a jejich zasazení ve správném pořadí.
2. Zpodobení runy obrázkem a verši
Každou z run jsme si představovali pomocí obrázku a veršů z runové básně.
2A. Nakreslete obrázek, který bude vystihovat význam jedné z run třetího aettu – připište komentář, který vysvětlí alespoň tři motivy, které jste na obrázku použili a které se vztahují k významu dané runy.
2B. Vytvořte vlastní rýmované čtyřverší, které vystihne význam jedné z run třetího aettu. (Může, ale nemusí jít o stejnou runu jako v 2A.)
Pokud Vám čtyři verše nebudou stačit, nevadí, může básnit i dál, čtyři verše jsou však minimum.
3. Runový talisman/amulet
Vyberte si tři z run třetího aettu a popište, pro jaké příležitosti byste z nich vytvořili talismany/amulety (pro tyto účely prosím považujte oba výrazy za synonyma, bez rozlišení významu).
Připište také, jakou barvou (a proč) byste je namalovali/vybarvili.
Jeden skutečně vytvořte a vyfoťte i se svou jmenovkou.
4. Runy kolem nás
4A. Rozhlédněte se kolem sebe a pokuste se zahlédnout tvar jedné z run 3. aettu. Pošlete dvě fotografie, na jedné runu zvýrazněte, abych ji na první pohled viděla také.
4B. Najděte příběh, báseň, obraz či jiné umělecké dílo, které se nevztahuje k severské mytologii, ale ve kterém přesto vidíte významy některé z run třetího aettu. Vysvětlete, čím a jak Vám dané dílo runu připomíná.
Příklad k 4A z 2. aettu – pohled z Vyšehradu na Vltavu
...když člověk chce, najde na tomto snímku celý 2. aett:
Zleva doprava: Hagalaz, Natuhiz (nahoře), Sowulo, Isa, Pertho, Jera, Eihwaz, Algiz.
Vypracování
Krásný den, madam Centaurix,
mrzí mě, že runy končí! Nedovedu si bez run představit život! Co teď budu dělat? Ale i když se mi to nelíbí, je tu závěrečná esej.... Tak s chutí do toho :)
1. Runový příběh 3. aettu
Teiwaz - Odvaha
Berkana - Bříza
Ehwaz - Cesta
Mannaz - Manželství
Laguz - Loď
Inguz - Plodnost
Dagaz - Naděje
Othilla - Domov
Odvážný Eddy stál pod vzrostlou břízou a hleděl na cestu. Dnes byl ten velký den, na který se s Rosalií tolik těšili. Stál odhodlaně a vypadal velmi klidně, ale přesto se již nemohl dočkat, až na cestě uvidí svou milou kráčet k němu. Až bude stát vedle něj, chytnou se za ruce a společně řeknou svá ANO, kterými konečně vstoupí do manželství. Celé to měli dokonale naplánované a najednou to bylo tady. Na cestu vkročila z lesa dívka jeho srdce, ve vlasech luční kvítí, na sobě lehké bílé šaty a Eddy si hned začal představovat, jak na výletní lodi, kterou po obřadu odjedou na svoje líbánky, začne v kajutě šaty pomalu sundávat, aby o svatební noci prokázal svou plodnost, a stvrdil jejich manželství tak, jak tomu má být. V naději na založení rodiny, která dá základ jejich společnému domovu.
2. Zpodobení runy obrázkem a verši
a)
Rozhodla jsem se zůstat romantická, proto jsem si pro tento vybrala runu Ehwaz a namalovala tento obrázek:
Na obrázku jsem zachytila kočár v pohybu tažený koňmi. Ten veze novomanžele na začátku jejich společné cesty životem. Na obrázku to sice není přímo nakresleno, ale kočár pochopitelně jede po cestě a koně jsou řízeny kočím. Mezi řádky je tudíž vidět i jistá spolupráce nejen mezi kočím a koňmi, ale také mezi koňmi samotnými. Nevěsta usilovně myslí na těhotenství, které doufá, že brzy vzkvete ze společného vztahu s novomanželem, ne-li možná hned o svatební noci, a jejich vztah tak přinese kýžené plody :)
b)
Pokusila jsem se o báseň o cestě a manželství a zůstala tak u runy Ehwaz:
Rozhodla jsem se zůstat věrná runě Ehwaz, vybrala jsem si význam cesty a zvolila jsem krásnou českou píseň z ještě krásnějšího českého filmu (Křídla Vánoc) s názvem Cesta. Přikládám text, který popisuje snad všechny možné cesty, na kterých se v životě může člověk ocitnout...
prý bych se dávno měl dát.
Když sněží, jde to stěží, ale sněhy pak tají.
Kus něhy ti za nehty slíbí a dají
víc síly se prát, na dně víc dávat, než brát.
A i když se vleče a je schůdná jen v kleče,
donutí přestat se zbytečně ptát,
kolik zbývá víry,
kam zvou svodidla, co po tmě mi lžou,
zda couvám zpátky a plýtvám řádky,
co řvou, že už mi doma neotevřou.
na lusknutí prstů se začít hned smát.
Mít svůj chodník slávy a před sebou davy
a přes zkroucená záda být součástí stáda.
a stát na křídlech všech slavíků
a vlastně už ze zvyku
přestat se zbytečně ptát,
kolik zbývá víry,
kam zvou svodidla, co po tmě mi lžou,
zda couvám zpátky
a plýtvám řádky, co řvou,
že už mi doma neotevřou.
kam zvou svodidla, co po tmě mi lžou,
zda couvám zpátky a plýtvám řádky,
co řvou, že už mi doma neotevřou.