Zadání soutěže
Dobrý den!
Často od studentů slýchám, že si moc nevědí rady s básněním – někdo neumí rýmovat, jiný necítí rytmus a dalšího nenapadají náměty. Jenomže jak už to v životě bývá, nějakou dovednost se naučíme jedině tak, že ji budeme trénovat. Potrénujme si tedy psaní básní!
Abychom si to však trochu zpříjemnili, budeme zkoušet různé básnické útvary. V dnešním kole si vyzkoušíme kasídu.
Kasída pochází z arabského světa a tahle forma původně lyrické poezie vznikla v 6. století n. l. Časem přestala být ryze lyrická a používala se k i zápisu filosofických či teologických myšlenek.
Kasída se skládá z libovolného počtu dvojverší, která jsou propojena rýmových schématem AB AC AD (…) a má tři části:
- lyrický úvod s milostnými motivy
- popis cesty k milované osobě
- chvalozpěv na osobu, které je báseň určena
Jelikož máme právě začátek školního roku, je nasnadě, abychom místo o milované osobě psali o vytouženém předmětu; napište tedy kasídu, ve které popíšete svůj boj o místo na předmětu, na který si děláte zálusk. Nezapomeňte dodržet rýmové schéma a barevně či jinak odlišit tři části básně.
Celkem by měla báseň mít minimálně 6, maximálně 12 veršů. Za kasídu můžete získat až 12 b/s.
Těším se na vaše příspěvky!
Vypracování
Mám geometrii za vědu věd,
ji miluji a studovat ji chci,
tak přichystám si galeonů pět,
vždyť za vzdělání peněz nelituj!
Kdo od Mintaky vzdálíš mne, buď klet,
sám Eukleides mě neodežene!
Však nikde nikdo. Marný byl můj let?
Již profesorka vchází. Hosana!
Tys umu lidí nejvonnější květ,
civilizace z tebe vyrostla,
bez tebe budeme let tisíc zpět.
Posvátná, geometrie, jsi nám!