Zadání soutěže
Mám moc ráda slavnosti, oslavy, svátky a obdobné radosti všeho druhu. Proto mi připadá, že obdobných aktivit není nikdy dost!
Pokud jste na tom podobně jako já, je tato soutěž přesně pro vás. Vaším dnešním úkolem totiž bude vymyslet úplně nový kouzelnický či hradní významný den či svátek! Na 3-5 palců popíšete, jak mohl vzniknout, jak by probíhaly jeho oslavy a co speciálního by se díky němu na hradě mohlo dít. Tato část je povinná a můžete si za mi vysloužit až 12 srpců.
V rámci dobrovolné části můžete vymyslet program na večírek k oslavě této události. Oslava musí obsahovat alespoň 3 různé aktivity, které v rámci svého vypracování popíšete, zahrňte taktéž obecný popis večírku jako takového - např. koho pozvete, jak bude dlouhý, jak bude sál vyzdobený apod. Dle kvality a propracovanosti si za tuto část můžete vysloužit až 25 srpců. Hodnotím zhruba 5 srpců za jeden propracovaný popis aktivity, taktéž až 5 srpců za obecný popis večírku jako takového.
Hodně štěstí a těším se na vaše vypracování!
Vypracování
Napřed bych se ráda omluvila za nerozdělelní na jednotlivé části. Začala jsem psát v kuse a pak se mi to už nechtělo rozdělovat, protože by to nedávalo takový smysl. Snažila jsem se to ale celkově propracovat, tak snad to bude uspokojující i tak.
Pálení inkvizitorů
Mudlové oslavují příchod jara různými způsoby. Slaví obrození přírody květinami, králíčky a pomlázkami a vyhánějí zimu pálením čarodějnic. Tak tomu ale nebylo vždy, filipojakubská noc bývala krásný pohanský svátek plný ohňů plnících přání a magických rituálů. Křesťané nám vzali tuto oslavu magie přírody a nahradili ji barbarstvím v podobě pálení nás, čarodějů, což ostatně praktikovali i ve skutečnosti, ať už jako španělská inkvizice, Jakub I. či Boblig z Edelstadtu. Je na čase si Valpuržinu noc vzít zpět! Jdou se pálit inkvizitoři!
Pálení inkvizitorů je relativně nově vzniklý čarodějnický svátek na oslavu jara. Metaforicky vyjadřuje osvobození od smrti, která je spojována se zimou (a čarodějnickými procesy), podobně jako mudlovské pálení čarodějnic, a oslavuje se také o filipojakubské noci. Oslavy dost vycházejí z původních pohanských zvyků.
A teď pár slov o historii svátku. Čarodějové byli ostrakizováni po celá století, mudlovská šikana ale vyvrcholila právě založením inkvizice. Mnoho čarodějů a čarodějek muselo utíkat ze strachu před mučením, upálením nebo utopením. Ve Skotsku řádil Jakub I. Stuart, který se inspiroval Holanďany, během svojí vlády zapříčinil obvinění asi 3000 lidí. Ten inkviziční ideji alespoň skutečně věřil. Boblig z Edelstadtu ale většinu procesů rozjel b honbě za majetkem. Když ve svých 85 letech umíral přirozenou smrtí, měl na svědomí kolem 100 životů. Proto kouzelnické hnutí Magická kapirota (zabývající se historií a vztahy čarodějů a mudlů) udivilo, že ani v jedné zemi s kouzelnickou školou a Ministerstvem kouzel není svátek sloužící k připomenutí těchto obětí. Vzhledem k přehršli jiných památečných dnů se ale Hnutí rozhodlo postavit se k výzvě trochu jinak - obnovit pohansko-magický svátek a zároveň edukovat čarodějnickou veřejnost. A vrátit inkvizitorům trochu toho barbarství, které praktikovali, a udělat si z nich legraci, protože tak se šikanátorům lze pomstít nejlépe.
Jak by Pálení inkivizitorů mohlo probíhat u nás na Hradě popíšu v následujícich několika odstavcích, které budou snoubit podobu oslavy a praktikované aktivity.
Slaví se ve speciálním oblečení vyrobeném z čistě přírodních materiálů, nejčastěji ze lnu či vlny, které jsou nabarvené třezalkou, mořenou nebo světlicí. Tyto látky bývají sešité do rób končících nejméně u kolen, mohou ale mít prostřihy pro zvlášť horké noci plné tance a skákání přes ohně. Z tohoto důvodu je na spodním lemu i speciální kouzelnická impregnace proti hoření. Hlavy účastníků pak zdobí ručně pletené věnci z březových větví, břečťanu a kvetoucích bylin. Při oslavách jsou účastníci zpravidla bosí, aby měli hlubší propojení s přírodou. Je možné s sebou mít koště popřípadě hůlku, ty si je také možné ozdobit nějakou popínavou bylinou.
Oslava začíná už dopoledne, kdy přicházejí čarodějové a čarodějky na předem určenou louku v okolí hradu. Pro první ročník festivalu róby dodává přímo Hnutí a upravuje je na místě na míru studentů, zaměstnanců i dalších hostů. Účastníci se převlékají v kabinkách v kouzelnickém stanu, který je přistaven kousek od hygienického zázemí s tekoucí pitnou vodou a toaletami, dost daleko od hlavního dějiště, aby to nekazilo dojem.
Celé dopoledne i odpoledne je naplněno řadou zajimavých přednášek, některé jsou tedy zaměřené převážně na dospělé publikum. Mezi přednášenými tématy je například Maleus Maleficarum, Jak poznat, že v okolí řádí inkvizice, Co si s sebou vzít na popraviště pro bezpečný a nenápadný útěk, Slavné oběti, Slavní inkvizitoři, Král Jakub I. a jeho stručná studie, Tortura a další metody při výslechu, Jak se splétají věnce, Symbolika Valpuržiny noci a další. Přednáší převážně externisté, přihlásí se ale i několik obyvatel.
Na vedlejším pódiu potom probíhají koncerty a taneční vystoupení. Pozvané jsou kapely zaměřující se na historickou a folkovou hudbu. Vzduchem znějí dudy, niněra, loutny, píšťaly, harfa, bubínky, citera a dokonce i několik kouzelnických nástrojů. Zpívá se v různých světových jazycích, především ale anglicky, gaelsky, irsky, bretoňsky, francouzsky a německy. Vystupují tanečníci různých lidových a historických tanců, žongléři a šašci.
Po obědové pauze si přijdou na své tvořivci při vyrábění španělských inkvizitůrků. Na panenky ze slámy si účastníci vyrábí z papíru i různých látek červené pláště s kápěmi. Někteří účastníci si vyrábějí i drobné makety mučících zařízení používaných touto sortou lidí. Na akci je zakázáno si dělat legraci ze symbolů křesťanství, protože ačkoliv inkvizitoři nosili i velké červené kříže, nebylo by to uctivé vůči křesťanským účastníkům, víra nutně neznamená i spojitost se zločiny, které jiní věřící fanatici páchají.
Následuje pak lekce přírodní jógy a meditace spojené s uzemněním a lepším napojení na přírodu. Toto cvičení povede věhlasný mág a jogín mistr Therion, který studoval přímo u mistrů z Dálného východu.
Okolo šesté hodiny se objeví několik velkých hromad rostlin a zahajuje se splétání věnců. Tento rok je na výběr z březových větví, břečťanu, nezralé pšenice a ječmenu, pampelišek, sasanek, tařice, kopretin, hrachoru, modřence, plicníku, fialek a rozrazilu. Před hromadami levitují velké cedule s upozorněním, aby si účastníci neolizovali ruce a po skončení pletení si je šli umýt. Účastníkům neznalým techniky předvádí správný postup několik dobrovolníků spolu s přednášejícím instruktorem.
Při západu slunce se zapálí velké fatry a několik menších ohňů. Ty jsou samozřejmě všechny jištěny kouzelnickou protipožární patrolou. Účastníci obdrží kousky dubové kůry a píšou na ně svá přání. Jedna fatra se magickým práškem obarví na světlo a účastníci do něj vhazují právě tato svá přání. Druhá fatra se obarví na tmavo a do ní se háží panenky španělských inkvizitůrků.
Pak následuje velká oslava plná sytého tučného jídla, masa, zeleniny a ovoce na počest vracející se síly přírody. Je k dispozici několik sudů dobrého vína, piva a medoviny, pro mladší členy je tu potom máslový ležák a bezinková limonáda (bez má v mudlovském lidovém léčitelství magickou moc). Účastníci se mohou účastnit různých činností a rituálů podle nálady a věku. Je mezi nimi skákání přes ohně, opékání buřtů, jablek a brambor, odlévání olova z maket palečnic nebo třeba mazlení s kočičkami různých barev.
Obecně je to příjemný svátek, kdy čarodějové a čarodějky vyjádří svůj vděk přírodě za všechny dary a zároveň je to i vzdělávací akce pro rozšíření povědomí o čarodějnických procesech a obětech v našich řadách.