Zadání soutěže
Představte si, že jste se stali šéfredaktorem Hradního krále. Nedělám si z vás šprťouchlata, jen jsem zrecyklovala mou strou soutěž a obměnila kapánek zadání.
Nyní musíte vyřešit pár problémů! Stačí vždy pod otázku napsat vlastní řešení problému (jedná se o fiktivní případy, kdyby někdo chtěl dělat hroty).
- Velmi se vám líbí kreslířská práce v konkurenčním časopise Želví Tlapou. Tamní kreslířka však hrdě nosí želví barvy a vy se v seznamu grafiků/redaktorů přece nemůžete chlubit cizí kolejní příslušností! Zároveň nevíte, jestli od ní chcete článek, rozhovor nebo nakreslit obrázek na titulek a taky nemáte možnost její práci ohodnotit v takové finanční výši, v jaké je zvyklá. Jak práci této autorky kulišácky dostanete do Hadího krále?
- Váš sovinec je zavalen stížnostmi od vašich příznivců. Prý máte být akčnější a zahájit proti útok vůči Módní patrole konkurenčního časopisu oCoDe. Nelíbí se jim, jak jsou v tamní módní rubrice haněni. Jenže vy jste zrovna včera popíjeli U Tří s tamním šéfredaktorem a slíbili jste si, že ani jeden nebudete ve svých tiskovinách zveřejňovat podobné práce. Nejste si úplně jisti, jestli váš jediný trumf v rukávu - že jste módní rubriku v HK vedli 10 let zpátky - za něco stojí. Jak tuto lapálii vyřešíte tak, aby byly spokojeny obě strany?
- Tchoř, maskot z konkurenčního časopisu Žlutý Timeless, se vám zatoulal do redakce HK. Než jste se vůbec mohli naštvat, že vám nakadil na nejnovější články a sežral housku ze včera, válelo se jeho zardoušené tělíčko hned vedle vašich předepsaných lektvarů na věčný spánek, co máte schované, až vám zas někdo pošle výhružnou sovu, že nevydáváte. To je trochu ošemetné. Šéfredaktor Žlutého Timelessu je navíc přehnaně aktivní a je jen otázkou času, než se po maskotovi začne shánět. Co teď?
- Konkurenční periodikum Roční Věštec vyplácí na korektury víc. To je holý fakt. S tím se vaše mrzká výplata nemůže nikdy srovnávat. Poslední dobou ale řešíte problém, kdy vám nikdo ze zelených nechce opravit články, protože mají plno práce s opravami do Ročního Věštce. Víte, že výplatu za korektury nemůžete zvednout o tolik, abyste se aspoň přiblížili výplatní pásce tohoto konkurenta. Zároveň vy sami jste sice dobrým redaktorem, ale mizerným korektorem. Kvůli nehotovým korekturám vám články stojí a jestli budou ještě déle, hrozí, že to redaktory znechutí a přestanou je psát úplně! Jak problémy s korekturami vyřešíte?
- Ostatní kolejní časopisy vydávají pořád nějaké vyšperkované soutěže. To vás obtěžuje. Želví Tlapou se vyrukoval se sanatoriem pro duševně choré, Žlutý Timeless zatáhl nezletilé na Tinder, oCoDe cílil s bingem na seniory, Roční Věštec zase na nováčky a Hadí grál nejenže kopíruje vaše jméno, ale ještě vám poslal nepěknou antivalentýnku... Na vašich bedrech teď leží osud rubriky soutěže. Bohužel celá vaše zkušenost se soutěžemi vychází z těch hradních a to věru není reprezentativní vzorek. Jenže soutěžemi vám ostatní časopisy berou čtenáře! Jak vaše periodikum pozvednete v této sekci?
- Vzpoura! Každý den se chodíte dívat do adminu a žádné články nepřibývají! Kde je zakopaný pes? Jak zapříčiníte, že vám budou zlanaření redaktoři psát kvalitní články? Na co je nalákáte, jak je ohodnotíte?
Nakonec je potřeba trochu poreflektovat nad vaším časopisem jako takovým. Všem příznivcům Hradního krále jste odeslali sovu, že se bude konat brainstorming, ale na setkání stejně nikdo nepřišel. Sami tedy, co by zodpovědný šéfredaktor, musíte vypracovat myšlenkovou mapu Hradního krále.
- v mapě by se mělo vyskytnout, co je na takovém kolejním periodiku dobré - co je tím příkladem dobré praxe, odkud byste se měli inspirovat a na co by měl správný šéfredaktor podle vás zase zapomenout?
- = můžete tvořit jak ručně tak za použití online mindmap makerů! (nezapomeňte obrázek přiložit k vypracování)
Vypracování
Dobrý den, madam Veronico,
1. Hostování. Stáže a hostování se u na Hradě prakticky nevyskytují a je to setsakramentská škoda. Kdo by se nenaučil něco nového v cizí redakci? Kolikrát jsem navrhovala, aby se patroly v rámci soutěže otevřely mimo kolej (aspoň by konečně všichni věděli, že není taková zábava to psát, hehe).
Zkusila bych si vytipovat vícero osob napříč kolejemi a periodiky, které bych oslovila s hostovacími články či ilustracemi. Tím bych se dostala i želví multifunkční redaktorce (a takto aktivní lidi málokdy nechají hozenou rukavici nepozvednutou). Zároveň bych byla průkopníkem mezikolejní žurnalistické spolupráci, udělala bych z toho projekt za symbolické odměny a ještě bych dostala články a ušetřila!
Teď se na toto téma objevila soutěž Den otevřených dveří, která dle mého splňuje tato kritéria ideálně. Jen já bych si vybírala cíleně a oslovovala bych s nabídkou.
2. Módní patrola má přesně daný rozsah (80-120 slov) i formát. I XXL patrola jde tématicky vždy po stejném typu outfitů. Hodnocení je vyloženě subjektivní.
Byl by tu prostor pro články, ve kterých by se člověk o outfitech více rozepsal a hodnotil je třeba skrz různorodost kombinací (= všechno NiT? Nuda!). Je to všechno z jedné kolekce? Jak staré jsou kousky, který má dotyčný na sobě? Kdy se objevily? Od kolika různých návrhářů jsou?
V případě nových kolekcí pak nejčastěji potkávané kombinace na hradě, kousky mimo tyto kombinace.
Dají se udělat články typu "Módní den na Hogu", kdy se projedou outfity na celém hradě a sestaví se z toho průměrný outfit studenta, profesora, Havrana, Nebelvíra, atd. O termínovce by byl třeba předpokládaný výsledek docela jasný. Takový módní den průměrného havrana by dal navíc ostrým redaktorským brkům hodně příležitosti k tomu, se kriticky vyjádřit.
Tím pádem se můžu zaobírat módou a kritikou ve stejném směru ani formátu jako oCoDe.
3. Vstupovat do redakce HK je na vlastní nebezpečí, když tam rejdí Ferdinand. Nejspíše bych zkusila jít cestou hodit to na baziliška, který žere nováčky, krade Vánoce, a má celou plazí rodinku.
Pokud bych chtěla prokázat méně ohebnout páteř a vyhnout se potížím, pokusila bych se mrtvoly zbavit přemístěním do Sklepení, či do Zakázaného lesa.
Anebo bych prostě řekla, že pošel na předávkování lektvarem, kdo že ho to naučil rejdit v cizích věcech, a že za cizí maskoty zkrátka člověk nemůže brát zodpovědnost. A nebyl náhodou na špionážní výpravě, aha? (Tzv. obrana protiútokem).
4. Dvě slova. Výkonostní odměny.
Převezměme to nejhorší z mudlovských korporátů a uveďme to v praxi. Výkonnostní odměny jsou jen a pouze pro nejaktivnějšího korektora (dva, tři) od minimálního počtu opravených článků.
Můžou být peněžní (co omezený rozpočet dovolí) nebo hmotné.
Výhodou je, že se tím zabrání plošnému zvyšování platů pro všechny korektory (musím to mít dobře spočítané ale), a zároveň to bude dávat impulz, že nad situací přemýšlím a snažím se korektory motivovat!
Hmotné odměny jsou ideální k tomu zbavovat se čehokoli, co mi padlo v truhle a nechci/nepotřebuji to, případně dary od sponzorů (nebo věci vydyndané z kumbálu).
Čím víc článků mám venku, tím větší pravděpodobnost je, že na kontě přistane něco od čtenáře, kterého něco pobavilo.
5. Ugh, nejsou všichni z těch soutěží už unavení? Kde na to člověk má brát kreativitu a lidi?
Co lidi na soutěžích nejvíc štve? Otáčivé puzzle. Co dělají nejméně rádi? Pravděpodobně kreslí nebo vymalovávají.
K čemu se dokopou s maximální nechutí? K básnění.
Dlouhodobé soutěže představují závazek, který se bude málokomu chtít plnit. Ideální jsou soutěže splnitelné za jeden, dva dny, kdy nemusíte myslet na další a další kola a čekat na vyhodnocení.
Ideální je taky variabilita, schopnost se vyhnout tomu, co dělat nechci.
Zkrátka a dobře - nejste až tak aktivní a nejraději byste dostali odměnu už za to, že vylezete z postele? Odešlete jeden úkol?
To by byl koncept mojí Flákačské soutěže. Odešlete max. 1 úkol za termín a u zbytku doložte omluvy.
Ukažte print, jak strašíte na hradě po půlnoci jako správný zevlák, co dlouho prokrastinuje (bych nedala).
Pošlete svůj nejpomalejší čas ze skládání puzzlí (cokoli pod 10 minut je automaticky out).
Pozvedla bych ho tedy antisoutěží Děkujeme za účast, tady máte bylinku.
6. Tohle je nejtvrdší oříšek. Musí se vám totiř podařit k vám nalákat aktivitou postižené kreativní jedince, kteří vzájemně kompenzují to, co ten jiný nemá. Někdo kreativní, někdo reportovací, někdo na tu tvrdou práci do každého vydání.
Někteří šéfredaktoři toto dělají silou osobnosti.
Některým se redakci ani přes nápady rozeběhnout nepovede.
Za mě je největší bič pevně daná závěrka. Pokud se to nesejde s časovými možnostmi redaktorů, je to mnohem horší než průběžné vydávání. Pravidelnost je zlo, které pak od vás budou všichni očekávat.
Dobrá varianta je i zkracovat formát. Krátké fejetony, glosy, to je dobrý způsob, jak vybudovat psací návyk a projevit typický HK humor. Meme formáty jsou v tomto obzvlášť dobré spolu s perličkami. Generují čtenost za relativně malé úsilí. Není nic horšího, než když se redaktoři zabetonují rozsáhlými faktickými články, které čte 5 lidí, a napsat je trvá měsíc.
Nalákat lidi ke psaní lze samozřejmě hmotnými odměnami, cože nebývá až tak efektivní z dlouhodobého hlediska. Na někoho fungují kolejní soutěže (= přispěj do časopisu), protože jim to otevře dveře do redakce. Někdo chce splnit třeba dlouhodobou výzvu (u nás kolejního magíka). I samotný zisk ocenění může být motivující.