Zadání domácího úkolu
V letošním roce nám dělalo společnost 15 zvířat: kos, jelen, laň, sova, orel, losos, zmije, kanec, prasnice, vlk, liška, havran, labuť, jeřáb a jestřáb.
Vyberte si jedno z nich, které bude Vaším průvodcem v eseji.
Všechny následující části jsou povinné.
A. Pohledem druida: kritické čtení
Přečtěte si znovu výklad k vybranému zvířeti a vypište z něj pět informací, které odpovídají jedné z následujících čtyř možností (nemusíte využít všechny, ale bylo by milé, kdyby se ve Vašem vypracování objevily alespoň dvě různé):
- Informace známá, to, co jste už věděli – k této informaci připište nějaké její rozšíření, které Vás k ní napadne.
- Informace, která odporuje tomu, co víte – k této informaci připište, jak by to mělo být správně.
- Nová informace – k této informaci připište, čím Vás zaujala, jestli Vám něco připomněla.
- Nejasná nebo naopak poutavá informace, která stojí za další pátrání, o které by stálo za to vědět víc – ano, přesně tak, připište, co jste se při svém pátrání dozvěděli nového, zajímavého.
B. Pohledem ovata: znám své zvíře (splňte obě části B1 i B2, v první výběr z variant 1a, nebo 1b)
B1a. Napište pět zajímavostí ke zvoleném zvířeti jako zoologickému druhu.
Pokud chcete psát číselné údaje, pak je vyjádřete také obrazně, inspirujte se třeba myší v Cimrmanově informačním šapitó, není však podmínkou.
B1b. Vytvořte ke svému zvířeti pětilístek, tj.:
1. řádek: název Vašeho zvířete
2. řádek: dvě přídavná jména, která popisují vlastnosti Vašeho zvířete
3. řádek: tři slovesa, která vyjadřují, co Vaše zvíře dělá
4. řádek: čtyři slova, která tvoří sousloví nebo větu a vztahují se k Vašemu zvířeti
5. řádek: jedno podstatné jméno, které vyjadřuje podstatu Vašeho zvířete.
B2. Na každé z karet byla společně se zvířetem vyobrazena i nějaká rostlina. Určete, která by to mohla být na Vaší kartě. Napadá Vás nějaký důvod, proč se na dané kartě vyskytuje právě tato rostlina, jak souvisí s Vaším zvířetem?
Rostliny pro výběr (v abecedním pořadí): břečťan, bříza, buk, cesmína, dub, jeřáb, jestřábník chlupáček, kakost, líska, pampeliška, pelyněk, rákos, rulík, sněženka, tis, vikev.
C. Pohledem barda: příběhy a písně
Uveďte svůj oblíbený příběh, píseň... nebo i obraz či sochu, máte-li, a stručně je popište, nejen o čem jsou nebo jak vypadají, ale především čím Vás zaujaly.
Nezapomeňte zdůraznit souvislost s "Vaším" zvířetem. ;)
D. Pocta Vašemu zvířeti – výběr z variant:
D1. Den s Vaším zvířetem
Vezměte si něco, co Vám bude Vaše zvíře připomínat (vytištěný obrázek, figurku, snítku spřízněné rostliny, cokoliv, co Vás napadne), a to noste celý den při sobě. Pokuste se všímat, jak se vlastnosti Vašeho zvířete promítají do světě kolem Vás nebo do Vašeho chování, ať vědomě, nebo nevědomě.
Svůj den a projevy Vašeho zvířete popište, včetně onoho předmětu, který jste si vybrali.
D2. Napište příběh o Vašem zvířeti
Dovolte zvířeti, aby pomohlo druidovi nebo aby jinak projevilo některou ze svých vlastností.
D3. Nakreslete nebo vytvořte (vymodelujte, poskládejte) své zvíře
Do svého obrázku nebo výsledné fotografie Vašeho modelu či origami zakomponujte i symboly toho, co zvíře představuje. Ty prosím představte (vysvětlete) v doprovodném textu.
D4. Vytvořte hádanku, křížovku či bludiště inspirované Vaším zvířetem
Vypracování
Dobrý den mdm,
posílám vypracovanou závěrečnou ročníkovou práci:
A
1) Informace známá
- havrani byli proroky (posly) smrti. Létali nad bojišti a následně hodovali na
padlých. Samozřejmě starým Keltům to tak muselo připadat. Nicméně
v tomto případě havrani spíš využivali své inteligence. Takříkajíc dokazali si
dát dohromady 1 a 1. Moc dobře ppochopili, že po každé takové bitvě to
pro ně bude učiněná hostina prakticky bez práce (vím, zní to hrozně,
ale merlinužel je to asi fakt)
- byli považování za moudré ptáky ....a to právem. O innteligenci havranů
bude řeč ještě níže.
3) Nová informace
- že se jeden z Keltských bohů jmenuje po havranovi Bran - tedy jestli sem
to dobře pochopil. A to mně teď taky trošku odvádí myšleny do Rumunska,
kde stojí velmi známý hrad Bran - ano myslím Drákulův hrad, tedy hrad
knižete Vlada III - napichovače.
- že havrani byli věšteckými ptáky a že dokonce pomáhali s rozhodováním
sporů. Teda tady by mně asi zajímalo jak to probíhalo, a jak velkou váhu
měli při konečném rozhodnuttí právě havrani.
- legenda o havranech z Toweru. O havranech v Toweru vím, a znám
aji legendu která praví, že pokud by Toner opustili, království padne. Ale
legendu o Branu Požehnaném jsem neznal. A ta cesta zpět do Anglie,
která se z mně záhadných důvodů protáhla na dlouhých sedm let
spojených s hostinou....trošku mně to připomíná báje Vikingů o Valhale :)
- spojení havranů s bohem slunce kterému dělali doprovod na jeho noční
pouti. Celkem překvapivé spojení.... havran není noční pták, kdyby ho
doprovázela sova, bylo by to asi naprosto pochopitelné. Navíc je vnímán
mimo jiné jako posel smrti a slunce symbolizovalo život, sílu, energii....
B1a
Jak bylo řečeno v hodině, Keltové pravděpodobně nedělali rozdíl mezi vránami, havrany a krkavci. Já su na tom merlinužel podobně, pro mě jsou to všechno prostě vrány. V předešlém textu sem se několikrát musel vracet a opravovat, protože sem tam měl jednou hvrana, podruhé vránu...proto budu s dovolením v následujícím textu hovořit o vránách s vědomím, že jsou v tomto pojmenování zastoupeni také havrani a krkavci.
Vrány jsou považovány za jedny z nejinteligentnějších zvířat na světě, a to nejen mezi ptáky, ale obecně.
Vrány jsou známé svými pokročilými schopnostmi nejen používat, ale i vyrábět nástroje. Nástroje vyrábějí například z listů a větviček, které upravují, aby s nimi mohly lovit hmyz nebo získávat potravu z těžko dostupných míst
Bylo provedeno mnoho pokusů, které zkoumaly tyto schopnosti. A byly o tom natočeny i pořady (mně osobně doslova fascinovali). Níže uvedu některé pokusy, které jsem díky těm pořadům viděl na vlastní oči.
Pokusy s ohebnými nástroji.
V těchto pokusech byly vránám předloženy ohebné dráty a jejich úkolem bylo ohnout drát tak, aby s ním dosáhly na potravu umístěnou v ve skleněném válci. Vrány se naučily ohýbat drát do správného tvaru, což ukazuje na jejich schopnost jednak vizualizovat a což je zásadní plánovat.
Pokusy s výběrem nástrojů
Vránám byly nejprve předloženy různě dlouhé ohebné dráty které byli položeny doslova cik cak přes sebe. Vrány dokázaly podle velikosti skleněného válce, ve kterém byla na dně potrava určit jak dlouhý drát budou potřebovat a ten pak z hromádky vybrali, ohnuly do správného tvaru a potravu získali.
V dalším pokusu byl skleněný válec naplněn do ¼ vodou a byl do něj umístěn plovák s potravou. Kolem válce pak byly poházeny kamínky různých velikostí a ohebné dráty. Vrány bez zaváhání začali sbírat větší kamínky a ty házet do válce až do chvíle, kdy hladina stoupla téměř k hornímu okraji a vrány pohodlně dosáhly na potravu umístěnou na plováku. Drátů si v tomto pokusu ani nevšimli.
Tyto pokusy tedy prokázaly, že vrány dokáží rozlišovat mezi funkčními a nefunkčními nástroji a vybírat ty, které jim nejlépe poslouží.
Pokusy s výrobou nástrojů z více částí
Vránám byly předloženy oddělené části nástrojů a musely je sestavit, aby získaly potravu.
Tyto pokusy zase ukázaly, že vrány dokáží pochopit vztahy mezi jednotlivými částmi a sestavit je do funkčního celku.
Vránám bylo také předloženo několik nástrojů, kde jeden nástroj sloužil k získání dalšího nástroje, který pak po příslušné upravě, kterou musely provést sloužil k získání potravy.
Tyto pokusy ukázaly, že vrány dokáží používat nástroje v sekvencích a plánovat složité kroky. Zdá se tedy, že vrány mají výjimečné kognitivní schopnosti a jsou schopny řešit problémy pomocí nástrojů způsobem, který je srovnatelný jen s primáty.
Pokusy s počítáním
Ano vrány opravdu umí do určité míry počítat. Nejde samozřejmě o matematické počty jak je chapeme my. Popsat tady pokusy, které jejich "matematickou gramotnost" prokázaly by bylo velmi zdlouhavé, proto se to pokusím vysvětlit hodně zjednodušeně. Vrány dokážou rozeznat rozdíl v množství, tento si uvědomují a umí ho vyhodnotit v kontextu určité situace. Dokonce se dokážou naučit zakrákat tolikrát, kolik předmětů je před ně položeno. Samozřejmě zde se bavíme o počtech do cca 6 kusů. Ale i tak je to úžasné.
Bylo také zjištěno, že si vrány cíleně schovávají potravu na pozdější dobu a pamatují si, kde ji ukryly. Dokážou tedy plánovat do budoucna.
Vrány vytvářejí složité sociální struktury a dokážou se učit jedna od druhé. Pozorují chování ostatních vran a napodobují je.Často se sdružují do rodinných klanů a spolupracují při obraně teritoria a výchově mláďat. Mlladé vrány zůstávají s rodiči i několik let a učí se od nich.
Také dokážou rozpoznat lidské tváře a pamatovat si lidi, kteří k nim byli přátelští nebo nepřátelští. S těmi přátelskými si pak mohou vytvářet i trvalé vazby.
Vrány mají také rozvinutý systém komunikace. Používají různé druhy krákání a gest k předávání informací ostatním vranám. Mohou varovat před nebezpečím, sdílet informace o zdrojích potravy a komunikovat o sociálních vztazích.
Prostě fascinující.....
B2
Na kartě s havranem je vyobrazen buk. Pravda trochu mně to dalo zabrat, těch pár uschlých listů...no nic moc na určení druhu, ale pak jsem našel plod a bylo jasno. Tedy pokud to ovšem není rovnou strom života, ten mě napadl taky :).
A proč zrovna buk? Buk byl pro kelty posvátným stromem simbolizujícím modroust, vědění a spojení s minnulostí (stejně jako u vrány). Kombinace buku a vrány, pardon havrana, mohla znamenat pro Kelty spojení mezi světem žiivých a světem duchů. Mezi moudrostí minulosti a proroctvím budoucnosti.
C
Tak tady mě ve spojitosti z havranem na první dobrou napadla pohádka Krabat, čarodějův učeň, kterou fantasticky natočil Karel Zeman.Jeho havrani, ve které se proměňují čarodějovi tovaryši a sám mistr mně utkvěli v paměti už v dětství a dokážu si je velmi barvitě vybavit i dnes.
Pohádka vypráví o malém sirotkovi, který se nechá přijmout do učení černé magie ke starému černokněžníkovi do strašidelného mlýna. Spolu s ním je tam v učení dalších jedenáct chasníků. Každý rok musí nejstarší z nich podstoupit závěrečnou zkoušku na život a na smrt s mistrem. A ještě nikdy mistr neprohrál. Než za mrtvého chasníka najde náhradu, mlýn se zastaví. A tak to jde rok co rok. Krabat se však tajně se naučí různá kouzla ze zakázané knihy. Také se zamiluje do krásné dívky. A nakonec se spolu s kamarádem černokněžníkovi postaví, přežije všechny jeho úklady, ale co mistra nakonec porazí je opravdová láska. Pohádka jak má být :)
D3
Havran sám o sobě byl pro Kelty symbolem jako takovým. Jednalo se o tzv. zvířecí symbol. Podobně jako kanec, nebo sova.
Kombinace stromu života s havranem by měla symbolizovat hluboké spojení s přírodou, moudrost a schopnost nahlížet do skrytých věcí.
S pozdravem Alf W. :)