Soutěže 2239
Výuka 2639
Semináře 916
Zmijozel

Autor: Alexa Spiderwicková
Práce odevzdána: 19. 10. 2025 22:29
Předmět: Rozpravy o trpaslících, 1. A
Termín: 3. termín

Zadání domácího úkolu

Opět máte na výběr z několika zadání, C1–C4 představují samostatné možnosti zpracování. 

 

A. Máte svůj oblíbený příběh, ve kterém by vystupovali trpaslíci? Podělte se o něj! Čím Vás zdejší zpodobení trpaslíků zaujalo? Kterou pasáž jste si v daném příběhu oblíbili? 

(Alespoň tři palce vlastního textu, pokud se Vaše oblíbené vyprávění objevilo při hodině, informace neopakujte, ale zaujměte k nim svůj postoj, rozšiřte je.)

 

B. Nakreslete, jak by takoví nebeští trpaslíci z Krve dvojčat (Kouzla elfů) mohli vypadat. Nezapomeňte na svůj podpis a datum! 

 

C. Kobkanýři – Kosti, pasti, slepice 

C1 – Ukázka 1 [ZDE], kap. 1 (národní kuchyně)

Odpovězte na následujících 10 otázek, poslední dvě rozepište tak, abyste se dostali alespoň na 3 palce textu celkem. 

1. Co je základem trpasličí verze špízu? 

2. Čemu se podobá smích trpasličího šéfa Tada? 

3. O kterých dvou složkách sýru Tad mluví? 

4. Vyjmenujte čtyři kravské žaludky. 

5. Jaký materiál uvádí Tad jako "obal" klobásy? 

6. Jak Tad zkomolil výrazy pro banán a bumerang? 

7. Jak trpaslíci reagují na zmínku o své domovině? 

8. O jakém čvachtání mluví Hammi? 

9. Zvolte si příklad "cizozemské" delikatesy, kterou byste (alespoň zpočátku) ochutnali spíš z hecu než z opravdového zájmu. Co Vás na vybrané lahůdce odrazuje? 

10. Zvolte si příklad domácí (národní) kuchyně a popište ji podobně jako Tad sýr a klobásy. 

 

C2 – Ukázka 1 [ZDE], kap. 7 (vafle) 

Pochutnejte si na vaflích, předtím je ale vyfoťte se svou jmenovkou a datem. 

Povinně připište své srovnání s vaflemi u kobkanýrů v ukázce. 

 

C3 – Ukázka 2 [ZDE], kap. 10 a 11 (slepice) 

Odpovězte na následujících 15 otázek. 

1. Vlastními slovy vysvětlete, k čemu trpaslíci využívají slepice v kap. 10. 

2. Porovnejte kobkanýrské slepice s kanárky u horníků. 

3. Co si trpasličí šéf Tad slibuje od Mungových dalších pokusů se slepicemi? 

4. Najděte v ukázce dvouslovné obrazné vyjádření pro slepice. 

5. Co je to "kakofonie"? Jak je tento výraz v ukázce pozměněn?

6. Kterou hru může připomínat záznam, který pořizují Džiny a Mungo?  

7. V jakém významu je v kap. 10 používán výraz "čistý"? 

8. Kdo je to slečna Kokodák a kde v kap. 10 skončila? 

9. Co znamená v kap. 11 Tadův výraz "ostružinatost"? 

10. V jakém významu je v kap. 11 použit výraz "čistý"? 

11. Co má společného Schrödinger se slečnou Kokodák, resp. s Mungem a jeho hádankou? 

12. Co je to "edukace" – a který příbuzný výraz (používaný spíš v angličtině) Tad použil místo něj? 

13. Ve kterém fyzikálním oboru se můžeme setkat s perturbačními teoriemi? 

14. O jakých "zlatých vorlech" mluví Hryzly? 

15. Odhadněte (vymyslete a vysvětlete) význam jednoho z "obskurních a podivných" slov v 2. části kap. 11 – s výjimkou klokana a bumerangu. 

 

C4 – Ukázka 2 [ZDE], kap. 11 a 15 

Nakreslete ilustraci k ukázce – slečnu Kokodák na pokladu (nikoli pod dekou, vtipálci!), jako mistryni zenu nebo tvořící složitá schémata. 

 

Vypracování

Pěkný den, madam, 

 

pro tento úkol jsem si vybrala zadání B (zase kreslicí! :-D ) 

nebeský trpaslík

Nebeské trpaslíky si osobně představuji trochu ve stylu steampunku, a tak jsem se snažila nakreslit svůj obrázek v takovém duchu. 

 

Zde ve větší kvalitě:  nebesky_trpaslik.jpg

 

Alexa Spiderwicková